~Titti~ Fler bilder från utställningen

0kommentarer

Här kommer lite fler bilder från utställningen som Leif invigde igår: Sport i konsten


(om du vill se de små bilderna större behöver du bara klicka på dem)

Som gammal gymnast gillade jag såklart kullerbyttorna!

Kullerbytta

Thomas visade Leif runt en stund innan och berättade lite om bakgrunden till utställningen



              


Pingisracketar - du kunde spela om du ville!


Skridskoprinseesan av Carl Milles     


Skövde Duchess bjöd på cheerleading!

Skövde Duchess               Skövde Duchess


Ingemar Arnesson, konstchef                         Leif öppnade utställningen
berättade om hur utställningen kom till                                                              

Ingemar Arnesson, konstchef                              Leif Walterum, invigningstalare


Leif belyste i synnerhet genusperspektivet i sitt invigningstal,
och jag håller med i hans retoriska fråga:
- Hur hade det sett ut om det var kvinnorna, och inte männen, som hade avbildats i sporten från första början? Hur hade vi då sett på idrotten idag?

Genus i sporten och konsten...


Detta (ö)kända uttalande...



...gav upphov till denna!

Tajt nog?!


Återkoppling till Leifs fråga: Om det hade varit kvinnorna man avbildade från första början så hade det kanske idag istället kallats fotboll och HERRfotboll - allsvenska och HERRallsvenska
- Ettan och HERRettan...?!

              

Jag gillade nedanstående bilder. I vanliga fall kommer "hästfickor" ofta i skymundan, men här har de poträtterats på samma sätt som kungligheter och makthavare brukar göra - härligt!



Nytt på kulturhuset var att det har köpt in "audiolyssning", man går med hörlurar på sig och så går man till olika stationer och startar guidningen så att man kan lyssna och gå i sin egen takt. För en musienörd som mig är det perfekt! Om jag tar mig tiden att titta på en utställning vill jag få reda på så mycket som möjligt!!

Leif går den guidade turen

Jag gillade verkligen den här utställningen, och då i synnerhet genusaspekten som ni nog har förstått med tanke på vilka bilder jag lagt upp. Men det fanns mycket mer att se och fundera kring, så jag kan definitivt rekommendera ett besök!   :)

~Titti

Kommentera

Publiceras ej