~Titti~ Yttepytteprov!

0kommentarer

Idag på babysimmet övade vi på att barnet ligger på vår rygg och simmar. Lite svårt att förklara.. Instruktören sa att detta är i stort sett det svåraste under babysimmet. Man börjar med att ha barnet framför sig, sittande på mitt knä (jag lyfter ena benet böjt i vattnet och sätter barnet på det), lägger mina armar i kors och håller barnet i händerna. Sedan "svingar" man lugnt över barnet till min rygg. Det gick lättare än det låter!
 
Båda barnen gillade det, men i synnerhet Gossen tyckte det var ett gosigt simsätt 😊
 
 
Väl hemma har nya rutinen med smakportion börjat sätta sig. Barnen förstår vad som är på gång när jag tar fram matstolarna, sätter dem i stolarna och tar på dem hakklapparna. Först får de D-droppar och då gapar de båda två. Gossen gillar sina droppar men Tösen grinar fortfarande illa när hon får dem. Sedan får de yttepytte lite mat på teskeden som jag för till munnen. Och då brukar det se ut såhär: Tösen gapar, ryser i hela kroppen när hon får in det i munnen och sedan skrattar/ler hon. Gossen ser att det är mat på skeden och kniper ihop läpparna och vägrar öppna munnen, jag försöker få in lite lite ändå varpå Gossen sprutar ut allt och "låter som om han kör bil".
 
Hela situationen är skrattretande! Och jag skrattar så jag gråter åt deras minspel 😂😂 och det märker de ju såklart och då skrattar de i sin tur åt mig!
 
Hittills har de fått prova potatis, morot och palsternacka. Jag mosar en fjärdedels liten potatis och blandar med lite bröstmjölk så att det blir som löst mos, men alltså de äter ju inte än så det syns knappt att de tagit något ur den lilla portionen. Än. Banan har de provat några gånger också, den blir nog en favorit snart tror jag. Två gånger i veckan får de även några smulor bröd, för att så smått introducera gluten i deras kost. Vi får se hur lång tid det tar innan de börjar äta och vad de kommer tycka om 😊
 
~Titti

Kommentera

Publiceras ej