~Titti~ Det funkar inte lika bra med kokos!

5kommentarer

Gårdagen inleddes med rehabträning. Barnens mormor var barnvakt. Roligt både för mormor och barnen att få mysa och busa och skönt för mig att slippa stressa efter träningen 😊
 
På eftermiddagen gjorde jag semlor till mamma som hejdåfika innan hon åkte hem. Själva Bullen och mandelmassan smakade gott men inte grädden! Förra veckan bjöd min vän Maria mig på mjölkfri semla (jag trodde inte de gick att göra innan dess!) och nu tänkte jag försöka mig på att återskapa dem.
 
 
Fast den semlan var med soyagrädde och jag har nu lärt mig att det inte är bra för barn att äta det (lite går bra). Jag vet inte hur det funkar när de får i sig det genom amningen så för säkerhets skull undviker jag det. Så jag försökte med kokosgrädde till semlan istället. Riktigt dåligt val... Kokossmaken skar sig mot mandelmassan så den kombon var ingen höjdare! Men men trial and error - nu vet jag det iaf! 😊
 
Kvällen avslutades med kollegor som hälsade på. Det tyckte barnen var så roligt att de gjorde oss sällskap hela kvällen! 😉
~ Titti

5 kommentarer

Louice dR

06 Feb 2015 11:21

Hej!
Det finns havregrädde(vispbar från carlshamns mejeri bla.), som är helt okej, vill du så smaksätt med lite vanilj..
Bästa vännen är mjölk och soja allergiker så har du frågor så hjälper jag dig gärna..
Ska Du någon gång göra pannacotta så säger glr på kokosgrädde!
Mjölkfria scones är enklare att få goda än vanliga... Av någon anledning..
Ha det bäst!
Mvh
Louice

Svar: Åh perfekt! Då kommer jag definitivt höra av mig!! Ska på mjölkskola på sjukhuset nästa vecka. Men behöver tips o idéer! 😊 Kram Titti
~Titti & Leif -

Emelia

13 Feb 2015 23:05

Hej! För två år sedan fick jag börja med mjölkfritt för att sonen som ammade inte tål mjölk. Jag fick lära mig att jag kunde äta sojaprodukter. Detr väl så lite som går över, antar jag. Jag tyckte bättre sojamjölk än solhavre. Men när sonen börjad äta vanlig mat bytte vi till solhavre. Han älskar den! Vi lagar all mat på solhavre. Funkar jättebra! Tar lite längre tid att koka bara.
Jag tycker sojagrädden är godare än havregrädden, men den tar sååååå lång tid på sig att bli vispad. Finns på sprayflaska med 😉. Har även gjort pannacotta på den, jättegott!
Vill du ha choklad rekommenderar jag den med mintsmak. Finns på maxi. 😜 Chokladglassen (soya) är godaste Chokladglassen någonsin. 👍
Smoothie på havregurth och frukt blir bra ihop.
Visst var mjölkskolan bra! Man blir mkt klokare efter den!

Svar: Tack för din kommentar! Jag ska definitivt prova chokladglassen - jag ääälskar glass! 😜 Kan du tipsa om någon chokladkaka? Jag är sjukt sugen men har inte hittat någon mjölkfri? Och på mjölkskolan sa de även att chokladkakor som är märkta "mjölkfri" ändå kan innehålla mjölk...?
~Titti & Leif -

Emelia

14 Feb 2015 14:16

Det visste inte jag! Att de kan innehålla mjölk? På maxi i skövde finns det tre sorter eller så. Vanlig, mörk och vår favorit mint (sååå god!). Har för mig att de finns vid chokladkakorna med mörk choklad (som en del kan vara mjölkfria med). Sonens favorit är wienernougat, helt fantastiskt när vanligt godis är mjölkfritt!! 👏👏👏 Det är ingen svår allergi. Går och ersätta det mesta. Vi använder bara mjölkfria varianter av matlagningsgrädde, smör, margarin, grädde, vaniljsås, créme fraiche mm.

Svar: Vissa saker är lätta andra svåra tycker jag. Får lusläsa innehållsförteckningen men kan vara lätt att missa vassle kassein m m. Tråkigast är väl att de flesta förväxlar det med laktosintolerans, jag har ännu inte vågat äta på restaurang/café då jag inte mötts av de svar Jag önskar 😞 Men jag lär mig väl hitta de rätta ställena och övrigt sortiment allteftersom 😊
~Titti & Leif -

Emelia

17 Feb 2015 05:51

Ja, det är det tråkiga att en del är så okunniga. Vi har fått gå tillbaka med en vegetarisk lasagne som det var ost på tex. Men det är som du säger. Man lär sig! Vi lusläser innehållsförteckningar över disken fortfarande emellanåt. Det kan man aldrig sluta med... Vi har kommit på att vår favoritpuzzeria har mjölk i sina pommes. Så ska sonen få kebabtalrik blir det ett annat ställe, annars blir det kebabrulle. Allt utan sås då, såklart. 😉.
På Max kan man inte äta pommes, kycklingbitar eller själva köttet (i alla fall inte i barnmenyn) så dör får man ett annat kött (som är så segt att sonen inte kan tugga det) och hårda morotsstavar (ist för pommes, vilket känns gjort att sätta i halsen). På McDonalds kan han äta en vanlig meny, både hamburgare, kycklingbitar, pommes och tom bean som man kan dippa i.
När det gäller riktiga restauranger äter vi oftast Thaimat. Där kan man nästan äta allt. Ibland funkar inte det friterade.
Nu tycker du kanske att jag är skitjobbig! Men jag själv hade uppskattat att få tips. 😊

Ett café i Lidköping som gör fantastiska tårtor erbjuder mjölkfritt och glutenfria alternativ. Även på tårtor!! Så himla bra!! Vi har inte beställt ngt och heller inte fikat där, men vad jag förstår finns det alltid något gott om man bara kommer dit och fikar.
https://m.facebook.com/profile.php?id=235537183287924

Ska ni utomlands är dessa översättningskort bra: 😊
http://www.celiaki.se/mjolkallergi/oversattningskort/

Hoppas du får lite nytta av detta!



Svar: TACK snälla!! Jag uppskattar verkligen dina tips!! 😄 Fråga: HUR finns det mjölk i pommes?? 😳
~Titti & Leif -

Emelia

18 Feb 2015 06:43

Oj! 😉 Det vet jag inte bara så här. 😊 Jag vet bara att det är det i vissa sorter.
Max pommes innehåller inte mjölk, men de friterat allt i samma fritös (puckat!) så det finns ju spår av mjölk från tex osttopparna.

Det är en bra allergi på så sätt att nästan allt går att ersätta. Men det tar ju tid att handla eftersom man måste läsa på innehållsförteckningarna. De kan ju ändras så även sina standard varor måste man ju läsa på.
Det är lite jobbigt när man upptäcker mjölk i flingor och tandkräm. Jag menar, vem tror att det finns i flingor!? Det var en ren slump att jag ens läste den innehållsförteckningen.

Svar: Nu har jag ju hittat det mesta utav det jag vill äta, men jag trodde ju att det "bara" var kolik och att jag snart skulle kunna äta vanligt igen. Nu får jag tänka om! Jag kommer äta såhär ett bra tag till och behöver därför utöka utbudet. Och sen vet jag ju inte vad den lill* kommer vilja ha? Men jag håller med om att det kunde vara betydligt värre! 😊
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej