~Titti~ Pronation

2kommentarer

Idag på förmiddagen åkte jag till sjukhuset (mamma stannade hemma med tvillingarna) för att hämta mina skoinlägg på ortopedtekniska. 
 
 
 
Jag har kraftig pronation (och en storlek större i skor sedan graviditeten!) på båda fötterna vilket ger ordentliga felbelastningar i fot-, knä- och höftleder för att inte tala om ryggproblem... Och så gör det ont såklart!
 
Jag googlade fram några bilder som förklarar pronation (och skillnaden mot supination):
 
 
 
 
Min sjukgymnast tror att det kommer hjälpa min rygg mycket när jag använder skoinläggen, så jag är glad för att jag har dem nu! På sjukhuset sa de att jag bara ska ha dem korta stunder till en början, typ en timme om dagen, för att öka tiden allteftersom beroende på hur det känns. Eftersom inläggen ändrar kroppsställningen och belastningen på lederna kan man till en början få ont av att använda dem, så jag tänker vänta lite till tills det känns bättre i ryggen. 
 
Håll tummarna nu för att det här kommer funka!
~Titti

2 kommentarer

Ann

24 Oct 2014 08:40

Hoppas verkligen att inläggen kommer hjälpa dej! Kram

Svar: Tack 😊
~Titti & Leif -

Jenny Z

24 Oct 2014 21:25

Som du vet har jag ju stenkoll på det där med fötter vid det här laget. Inlägg har jag haft ända sen jag var liten. Hoppas att de ska hjälpa dig!! Helt rätt att du ska använda dom en liten stund i taget till en början.. det tar tid för fötterna och kroppen att komma i rätt läge igen. När du provat en vecka eller två och du kanske känner inläggen inte känns bra, tveka inte att ringa OTA. Det är vanligt att de måste justera och slipa/bygga upp dom lite för att få det bra. Ge dig inte! Kram och hoppas du mår bättre snart!

Svar: Tack för tipsen! Uppskattar dem för jag har ingen kunskap eller erfarenhet om inlägg - alls! Kram Titti
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej