~Titti~ Mina tankar om vecka 28

0kommentarer

Här kommer mina reflektioner från graviditetsvecka 28,
utifrån det som står att läsa i Gravidkalendern:
 

Mamma:

´"Skriv gärna en önskelista inför förlossningen. I den kan du skriva hur du vill att din förlossning ska gå till. Vill du kanske lyssna på din favoritmusik när du föder? Eller är det så att du vill undvika vissa smärtlindringsmetoder?

Jag hade gärna börjat skriva på en önskelista. Men jag vet ju inte om det blir vaginal förlossning eller kejsarsnitt, det är 50/50 % chans/risk för dem båda? Såsom jag har förstått det kommer det bestämmas/planeras i vecka 32-34, beroende på hur bebisarna ligger i magen då. NU ligger båda med huvudet nedåt, om de fortfarande gör det i v. 32-34 kommer det planeras för vaginal förlossning vilket jag hoppas och verkligen önskar mig. Det räcker med att Ettan (benämningen på den bebisen som ligger närmast "utgången") ligger med huvudet nedåt då planeras vaginal förlossning, oavsett om Tvåan ligger med huvudet nedåt, i tvärläge eller i säte. Men om Ettan ligger i tvärläge eller i säte så planeras kejsarsnitt och det hoppas jag verkligen att jag ska få slippa!

Det är ingen idé att oroa sig för detta än, men nog hade det varit skönt att få ställa in sig på vilket som planeras..

 

Partner:

"Ska ni köpa en ny barnvagn? Tänk på att de flesta affärer har 12 veckors leveranstid. Så ska ni köpa nytt är det dags att beställa nu."

Jaadå vi ska beställa vagn så snart som den blivande mamman har bestämt sig, men hon verkar inte vara redo för något beslut i nuläget..?

 

Mödravården:

"Från och med vecka 28 brukar besöken på mödravårdscentralen tätna. Från att du ha varit där en gång var fjärde vecka kommer du nu att besöka din barnmorska varannan vecka. Om du är omföderska och tidigare haft en problemfri graviditet kan besöken vara något glesare."   

 

Eftersom detta är en högriskgraviditet träffar jag barnmorskan för olika prover och kontroller varannan vecka. Och denna veckan ska vi till Antenatal för ultraljud - längtar till att få se mina bebisar!! :)

 

I övrigt kan jag säga att det är stor skillnad på hur det känns nu, stor skillnad vecka till vecka. Det är tuuungt och numera har jag värk hela tiden. Men så länge allt är bra med bebisarna är jag glad och nöjd!

~Titti

gravid, gravid med tvillingar, gravid med tvillingar vecka 28, graviditet, tvillingar, tvillinggraviditet, vänta tvillingar,

Kommentera

Publiceras ej