~Titti~ Mina tankar från vecka 20...

0kommentarer

Utifrån vad som står i Gravidkalendern för vecka 20 (vid enlingsgraviditet) tänkte jag delge mina funderingar hur väl det stämmer i med min graviditet. Kanske kommer detta bli något jag gör veckovis, kanske inte vi får se :)
 
Magen:

En tvillinggraviditet som går full tid är precis som vid en enlingsgraviditet 40 veckor, men oftast föds tvillingar tidigare runt vecka 36-37. I vecka 30 är magen lika stor som vid en enlingsgraviditet som gått 40 veckor! Så en av anledningarna till den för tidiga förlossningen beror helt enkelt på att det blir för stort tryck för kroppen att klara av. Så det är viktigt att vila och ligga ned från vecka 25 ungefär. Men det finns tvillingggraviditeter som pågår i 40 veckor också... 

 

Mamma:

 "Nu känner de flesta att fostret i magen rör på sig." Jag känner fortfarande inget, tror jag inte iaf? Det är mycket frustrerande! Jag menar två bebisar som är 25 cm vardera är ju som en nyfödd bebis så JAG tycker att jag borde känna dem men...?

Att det börjar bli jobbigt att andas eftersom inre organ trycker på lungorna har jag känt av ett bra tag, det och nästäppa gör att det känns som att jag inte har något "flås" alls längre.

Järnbrist hade jag redan vid inskrivningssamtalet så jag har tagit tillskott sedan vecka 6, vi får väl se om jag kanske måste höja den dosen snart? Ska kolla värdet igen om ett par veckor.

 

Partner/Mödravård:

Ja det här med den förväntade föräldrautbildningen var ju verkligen en besvikelse! I Skövde föds det så många barn så att de inte har resurser nog att genomföra utbildningen. Jag som inte kommer ifrån Skaraborg hade verkligen sett fram emot att kunna utöka mitt umgänge med nyblivna föräldrar och jämnåriga till våra barn. Så verkar det nu inte bli :(

Vi får väl se.. Jag får väl styra upp egna föräldra-barn-träffar annars?

 
~Titti
Skövde, enlingsgraviditet, fosterrörelser, föräldrautbildning, gravid, gravid med tvillingar, gravid med tvillingar vecka 20, graviditet, gravidkalender, inskrivningssamtal, järn, järnbrist, tillskott, tvillingar, tvillinggraviditet, vecka 20, vänta tvillingar,

Kommentera

Publiceras ej