-Leif- På utvecklingssamtal med Eva-Lis Sirén

0kommentarer

Idag så fick kommunledningen möjlighet att diskutera skolfrågor med lärarförbundet ordförande Eva-Lis Sirén över en lunch på Vasaskolan i Skövde. Det var ett riktigt givande utvecklingssamtal där Skövde fick ta emot både beröm och diskutera de områden det finns utvecklings- och förbättringspotential, precis som ett utvecklingssamtal ska vara!
Som ansvarig för personalpolitiken så är jag glad över att Skövdes lärarlöner klättrat avsevärt i jämförelse med övriga Sverige under den senaste mandatperioden. Lön är viktigt men inte allt det gäller också att fokusera också på andra delar i skolan som både stärker läraryrket och förbättrar studieresultaten i skolan. I Skövde har vi de senaste åren lagt stora resurser på att förbättra kommunens skolor. Studiemiljön är viktig och ska vara inbjudande och stimulera till lärande.
Det finns mycket i dagens skoldebatt jag som decentralist och humanist har svårt att känna igen mig i, desutom så förs ofta skoldebatten på ett okritiskt förenklat sätt från vissa debattörer. För vissa så verkar alla problem lösa sig om bara skolan blir en statlig angelägenhet, vilka belägg finns det egentligen för det? Jag tror på ett fortsatt kommunalt huvudmannaskap för skolan men med statliga yttre ramar. Jan Björklund tillsätter en utredare för att skapa mer ordning och reda i skolan, får man det med pekpinnar från utbildningsdepartementet? Jag tror inte man kan styra det från Stockholm, utan min uppfattning är att det görs bäst lokalt genom att diskutera elev och föräldraansvar.
Vi hann diskutera mycket under vår lunch, som kommunalråd har jag inte det vardagliga ansvaret för skolpolitiken och dagens samtal gav mig vidgade perspektiv på skolans viktiga frågeställningar.
/Leif
 
Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, Skolpolitik, Skövde, Walterum,

Kommentera

Publiceras ej