~Titti~ Mina tankar om graviditetsvecka 35

0kommentarer

Här kommer mina tankar från vecka 35, utifrån vad det står i Gravidkalendern:
 

I magen:

"Från den här veckan börjar barnets snabbaste tillväxt under graviditeten. Det ökar 220-340 gram varje vecka. Eftersom det blir allt trängre i livmodern kan det hända att barnets rörelser minskar men de kan istället bli desto starkare. Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång. Bebisens huvud vilar på moderns blygdben."

Ja det känns verkligen att magen blir större för var dag och tyngre. Det ÄR tungt nu, det tar tid att ta sig någonstans, om det så bara handlar om att ta sig från köket till vardagsrummet.. Och det gör ont, typ överallt och ovanpå det förvärras foglossningen. Jag vill inte klaga (men det är stundtals svårt!) och försöker verkligen koncentrera mig på det positiva med att bebisarna stannar kvar i magen och växer och blir starkare!

 

Mamma:

"Ditt fundusmått är nu cirka 31-35 centimeter. Magen står som högst nu för att snart sjunka ned lite. Bebisen trycker på överallt. Du kan ha tungt att andas, värk i ryggen och svårt att sitta, stå och sova."

Haha nej mitt fonusmått är betydligt större, ligger en bra bit över 40 cm vid det här laget! Allt annat stämmer dock smärtsamt väl..

 

Partner:

"Det är bra att känna till att din partners kropp är hårt belastad av graviditeten och att hon troligen har svårt att sova. Det kan göra vem som helst lättirriterad. Avlasta henne så gott du kan."

Ja det blir inte mycket sammanhängande sömn inte, så det är tur att man är ledig och kan ta små tupplurar på dagen. Leif hjälper så gott han kan. Det är väl mest jag som tycker att jag inte gör något alls? Fast bakar bebisar gör jag ju ;)

 

Mödravården:

"Du fortsätter att besöka din mödravårdscentral varannan vecka."

Jag träffar min barnmorska en gång i veckan. 

 

Tvillingar:

"Ungefär 35 procent av dem som väntar tvillingar föder den här veckan och 80 procent av dem som väntar trillingar."

Nej, till vecka 36 lär jag åtminstone ta mig! :)

 

 ~Titti

gravid, gravid med tvillingar, gravidkalender, vecka 35,

Kommentera

Publiceras ej