~Titti~ Mina tankar från vecka 36

0kommentarer

Här kommer mina reflektion från graviditetsvecka 36, utifrån texten i Gravidkalendern:
 

I magen:

"Nu ligger nästan alla bebisar med huvudet nedåt och det har sjunkit ned i bäckenet."  

 Vid senaste ultraljudet låg båda barnen med huvudet nedåt, jag hoppas att så fortfarande kommer vara fallet när vi ska titta på dem imorgon!

 

Mamma:

"Din mage har sjunkit ned och det är troligen lättare för dig att andas. Men det kan hända att du måste kissa oftare istället eftersom livmodern trycker på urinblåsan nu. När trycket har minskat en aning på mage och tarmar kan det hända att du känner en ökad aptit och att eventuell halsbränna avtar. Ditt fundusmått är nu 32-35 centimeter och du ökar troligen inte mycket mer i vikt."

Jag vet inte om magen har sjunkit nåt? Tror inte det? Men jag har nog hela tiden burit dem förhållandevis lågt. Men det är definitivt inte lättare att andas. Aptiten är inte påverkad och dessvärre består halsbrännan. Mitt fundusmått är såklart större med tvillingar, ligger en bit över 40 cm, men det är inget vi mäter varje vecka eftersom det måttet inte säger något vid just tvillinggraviditet. Jag ber bm kolla ibland mest för skoj skull och för att kunna jämföra med hur det skiljer sig för de som "bara" har en bebis i magen :)

 

Partner:

"Du kan hjälpa till att packa väskan inför förlossningen."

Den packade vi innan vi for till Almedalen så det är klart :)

 

Mödravården:

"Du fortsätter att träffa din barnmorska varannan vecka."

Den senaste tiden har jag träffat min bm en gång varje vecka, men i och med senaste provresultaten ökas det nu till två gånger i veckan.

 

Tvillingar:

"Om du väntar tvillingar kan det bli dags att föda nu. 36-37 veckor är genomsnittslängden för en tvillinggraviditet."

Inga bebisar än... ;)

 
~Titti
gravid, gravid med tvillingar, gravid med tvillingar vecka 36, graviditet, gravidkalender, tvillinggraviditet,

Kommentera

Publiceras ej