-Leif- Fiber, försvar, kommunikationer mm

0kommentarer

Onsdagen i Visby var även den fylld från morgon till sen kväll. Här är lite av vad jag gjorde.
Tillsammans med kommundirektören träffade vi en fiberinvesterare (bredband) som ville presentera hur de agerar i ett antal kommuner i landet. Intressant att lyssna men jag behåller min uppfattning att kommunerna gör bäst i att äga den typen av infrastruktur.

En del av eftermiddagen ägnade jag åt försvarsfrågor. Regeringens utredare av det frivilliga personalförsörjningssystemet Stefan Ryding-Berg redogjorde för sitt arbete och slutsatser så här långt. Många av synpunkterna från Försvarsmaktsråd Skaraborg kändes igen.

På det följde en ganska samstämmig diskussion mellan Försvarsminister Karin Enström (M) och Försvarsutskottets ordförande Peter Hultqvist (S)
På eftermiddagen blev det också flera mediaintervjuer med anledning av Alliansregeringens besked att bygga nya höghastighetsbanor. Något jag tror även kommer gynna Västra Stambanan.
Sedan blev det äntligen dags för den efterlängtade extra goda glassen tillsammans med kära hustrun som tagit sig ner innanför murarna.

På kvällen så lyssnade jag på Miljöpartiets Åsa Romson. Efter det talet har jag svårt att se hur en eventuell S och Mp regering med stöd av V och FI ska kunna bli särskilt långvarig. På område efter område kör Mp en egen väg, bara tanken på vad som kommer ske med svensk ekonomi o konkurrenskraft vid ett regeringsskifte förskräcker.
Två mingel hann det också bli under kvällen ett med SJ innan talet, det gav många givande och bra kontakter och ett efter talet på försvarspolitisk arena även det många bra samtal.
/Leif

Kommentera

Publiceras ej