~Titti~ Nyårssupé med 5-rätters

0kommentarer

Min och Leifs nyårsafton började med en fantastisk nyårsbrunch tillsammans med nya och gamla bekanta - helt otroligt gott och "12-slaget" firades in med bubbel!
 
På eftermiddagen kom vännerna från Blekinge och jag hade förberett ganska mycket med maten innan så hela kvällen flöt på smidigt och tämligen lätt. Jag hade bestämt mig för att bjuda på en femrätters nyårssupé och Leif valde noga ut drycker till varje rätt. Det är roligt att anstränga sig lite extra vid sådana här festliga tillfällen tycker jag!
 
Så här följer alla rätterna i en snabb följd, bilderna tagna med mobilen så de är av sådär kvalité :)
 
Första rätten: Toast Skagen med avokado - du kan aldrig gå fel med en klassiker ;)
 
 
Andra rätten: Gratinerad hummer med smörblandning (bl.a. m. koriander, vitlök & havssalt),
stenbitsrom & creme fraiche
 

Tredje rätten: Saffranssoppa med skaldjur (Gästernas klara favorit!) serverad med vitlökstoast
 
 
Fjärde rätten: Smördegsinbakad kyckling fylld med färskost,
serverad med potatisgratäng och smörslungade morötter
 

Vid det här laget var vi vääääldigt mätta...
 
Men lite senare hade vi ändå plats för femte rätten: Ben & Jerry-glassen Fairly Nuts
 
 
Så vi gick mätta ur 2013, och fortsatte så under början av 2014 också! ;)
~Titti
 
5-rätters, Gratinerad hummer, Nyårssupé, Saffranssoppa med skaldjur, Smördegsinbakad kyckling, Toast Skagen, femrätters supé, nyårsbrunch,

Kommentera

Publiceras ej