-Leif- 50 års planering

0kommentarer

Bästa bloggare, i år får du ingen årskrönika av mig, jag delar min kära Tittis. 2013 är det tyngsta året i mitt liv och jag önskar att ingen någonsin ska få uppleva ett sådant år. 2014 ser jag med till försikt fram emot.
Ni bloggläsare vet att jag gärna tillbringar några timmar i skogen med motorsåg eller röjsåg på helgerna, det är ett andningshål för mig där jag får tillfälle att reflektera och tänka och samtidigt skapa något åt kommande generationer.  
Under mellandagarna så har jag tillbringat några timmar i skogen varje dag. Tystnaden och närheten till naturen är något magiskt. Dagligen ser jag rådjur, nästan varje dag syns spår av älg och vildsvin. Samtidigt så växer högarna av ved för kommande vintersäsong.
I det politiska arbetet som kommunalråd så är det långa planeringscykler. I skogen är det ännu längre cykler! De träd som nu sparas kommer vara avverkningsklara om ca 50 år, det gäller med andra ord att ha ett minst ett generationsperspektiv i skogsarbetet precis som det är i politiken. 
/Leif
   
  
Gallring, Livscykel, Motorsåg, Röjsåg, Skogsvård, miljö, skog,

Kommentera

Publiceras ej