-Leif- Spännande utmaningar!

0kommentarer

Just nu under några veckor så är schemat fullbokat och det är i princip omöjligt att finna luckor på dagarna. Detta gör att det blir lite frustrerande när oftast ett möte leder till en eller flera andra frågor som behöver hanteras oftast skyndsamt. I mitt fall så är det flera av de frågor jag normalt har på mitt ansvar som kräver lite utöver det extra just nu. Jag föredrar att ha mycket på agendan och gärna frågor som ger extra utmaningar och det saknas inte nu, så jag klagar definitivt inte. Vad är det då som kräver mer än annars?
- Västra Stambanegruppens arbete är på högvarv inför kommande regeringsbeslut kring infrastrukturplan 2014-2025. Dessutom är Trafikverket snart klara med åtgärdsvalsstudie för Västra Stambanan sträckan Göteborg-Laxå. Därefter ska den ut på remiss och just nu förbereds inför kommande remissarbete, det gäller att skapa samsyn mellan alla aktörer för att nå framgång långsiktigt, en central uppgift för Västra Stambanegruppen.
Försvarsfrågorna är hetare än på länge. Nästa försvarsbeslut kommer allt närmare, veteranfrågan är het och personalförsörjningssystemet ifrågasätts i ett skede när kommuner och det omgivande samhället behöver långsiktiga spelregler,. Försvarsberedningen kommer med sin viktiga rapport i slutet av mars. Försvarsmaktsråd Skaraborg annordnar 1-2 april Försvarskonferensen 2014 i Skövde för samtliga kommun- och förbandsledningar i Sveriges förbandsorter.
Skövde Biogas har brottats med stora inkörningsproblem äntligen börjar kurvorna i gasproduktionen och försäljningen att peka uppåt. Ännu en tid framöver så kräver styrelseuppdraget i bolaget betydligt mer engagemang än normalt tills produktion och ekonomi är stabil. 
 
Det som jag däremot har lärt mig under åren som kommunalråd är att det är viktigt att hitta sin egen balans och inse att man kan aldrig tillgodose allas önskemål.  Att prioritera tid med familjen och åtminstone en av veckans sju dagar göra något helt annat som bryter mot politikervardagen är dessutom nödvändigt för att få kraft, inspiration och rensa hjärnan. Kanske blir det en dag med motorsågen till helgen :)
 
/Leif
 
 
 
Försvarsmaktsråd Skaraborg, Försvarspolitik, Skövde Biogas AB, Västra Stambanan, Västra Stambanegruppen, Walterum,

Kommentera

Publiceras ej