~Titti~ Skövde Matfestival 2014

0kommentarer

Igår tog vi (jag & barnen) oss för första gången in till stan! Det innebar också första matfestivalen för deras del, vilket de dock inte märkte alls eftersom de sov från bilfärden in till stan tills de kom hem igen (då vaknade de med besked när de insåg att de var vrålhungriga)!

Jag mötte upp Leif i kyrkparken och hejade på "folk" det var många som kom fram och grattade oss som nyblivna tvillingföräldrar och det var roligt 😊

När Leif behövde gå iväg för att förbereda prisutdelningen passade jag på att gå till Kulturhuset och sätta mig i en stol och vila lite. För det kan jag säga, stadsvistelsen var en riktig påfrestning för mig!

Magmusklerna har inte kommit ihop än så ryggen har dåligt stöd och det känns när man står och går minsann! 😞

I Kulturhusets foajé plockade jag till mig höstens program för teaterföreningen...

 

...och Göteborgsoperan (fast det ska mig mycket till för att jag ska komma iväg på det denna hösten?

 

Sen gick jag tillbaka till festivalområdet och såg hur fyra Skövdebor fick pris - Skövde kommuns förtjänsttecken som utdelades för första gången. Mottagarna har bidragit till att på ett positivt sätt sätta Skövde på kartan och ge avtryck till eftervärlden,

 

Årets mottagare:
Sigbritt Karlsson rektor på Högskolan i Skövde.

 

Marcus Hellner med rötterna i Lerdala, flerfaldig OS o VM medaljör på skidor

 

Thomas G:son internationellt välkänd låtskrivare som återkommande sätter Skövde på kartan

 

Maja Sandberg som tillsammans med sin avlidne make Arne Sandberg satte visionen för Billingens friluftsområde och byggde Billingehus.

 

(Gå in på följande länk om du vill läsa mer: http://skovde.se/Kommun-Politik/Press--Media/Pressmeddelanden/skovde-kommun-delar-ut-fortjansttecken/ )

Efter hyllningarna blev det äntligen dags för att äta! Jag brukar alltid äta Billingens Humnersoppa som jag tycker är såå god men nu vågade jag inte eftersom jag ammar och inte bet hur barnen reagerar på skaldjur.

Istället började jag omvänt med desserten: provsmakade för första gången "Bubbies", jag tog smaken Hallon Vit choklad

 
 

Det smakade precis som fryst prinsesstårta

Varmrätten blev helstekt gris!

 

På torget gick vi förbi Filmfestivalens stånd (jag tog några lotter men vann inget) och tog deras program för hösten.

 

De delade även ut Filmstudions program:

 

Jag skulle gärna vilja se några filmer, undrar om man får ta med barnvagn med sovande bebisar...? 😉

Vi kikade in på kommunens torgplats...

 

...innan vi avslutade med kaffe & kaka. Därefter åkte jag och barnen hem. Jag var heeelt slut! Barnen sov hela tiden fram till dess jag stängde ytterdörren hemma - då vaknade de med besked och krävde mat på studs! Back to (underbar) reality med andra ord!! 😊

~Titti

Kommentera

Publiceras ej