-Leif- Ledarskap och nätverkande ger resultat!

0kommentarer

Sista veckorna har de positiva nyheterna i Skövde och Skaraborg varit flera. En Örebroare gratulerade och konstaterade i fredags att Skaraborg har varit framgångsrika på infrastrukturens område vad gäller E20, Västra Stambanan och RV 26 den senaste tiden. Men även på flera andra områden sker det positiva framgångar. Bakom detta ligger det ett hårt arbete där många varit delaktiga, men gemensamt är att Skövdes politiska ledning och tjänstemannaledning tagit på sig ledartröjan för vårt område. Skövde har i "Vision 2025" bestämt sig för att vi ska ta ledarskapet för mer än vår kommun, därför att Skövde behöver växa mer och snabbare för att attrahera företag att växa och nya att etablera sig och locka nya invånare till Skaraborg. 
Att i alla sammanhang räcka till som kommunalråd är omöjligt, även om förväntningarna ibland kan ta sig sådana uttryck. Under denna mandatperioden och framförallt under de senaste åren har kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson och jag som vice ordförande i kommunstyrelsen lagt en ansenlig del av vår tid utanför kommunen för att driva frågor som är viktiga för Skövde och Skaraborg och de frågorna spänner över många områden: Infrastruktur, Försvarsmakten, Högskolan, Industri och Näringlivsfrågor för att nämna några. När jag ledde LRF Ungdomen i Sverige och satt i LRFs riksförbundsstyrelse på 90-talets sista hälft lärde jag mig vikten av nätverkande och att knyta allianser för att nå framgång. Den lärdomen har jag burit med mig även i andra sammanhang där jag verkat och nu som kommunalråd.
Uppdragen som kommunalråd och chefstjänstemän har förändrats med att Skövde tog på sig ledartröjan för några år sedan. Den som inte syns finns inte, den som inte nätverkar och finner allierade har svårt att nå framgång i ett Sverige som oftast kretsar kring vad som händer i Stockholmsområdet. Med våra framgångar på senaste så har vi visat att Sverige är mer än storstan. Heja Skövde och Skaraborg!
/Leif
  
E20, Framgång, Nätverkande, Skövde, Vision 2025, Västra Stambanan, Walterum,

Kommentera

Publiceras ej