-Leif- Hösten inleddes med en stor överraskning

0kommentarer

Så var det redan september, enligt kalendern är vi nu inne i den första höstmånaden fast temperaturen ute påminner fortfarande mer om sensommar. I min egen kalender är det inte många tomma luckor kvar resten av 2013. Det vill säga normaltillståndet har infunnit sig, kan man aldrig vara ledig som heltidspolitiker frågar sig då vän av ordning?  Jo det kan man även om viss tillgänglighet på telefon och e-post mer eller mindre alltid förväntas oavsett veckodag, det blir lite av en livsstil att vara politiker.

Den gångna helgen inleddes som Titti skrivit om att vi på fredagskvällen var på Revymakarnas uppsättning av musikalen ”Oliver” på Skövde stadsteater. Jag kan verkligen rekommendera alla att gå, ni kommer lämna stadsteatern med ett stort leende. Efter Oliver följde besök på Skövde Matfestival som för övrigt i år firade 24 år. En av de få stadsfester som överlevt och dess innehåll och program tycker jag bara blir bättre och bättre. Ursprunget till Matfestivalen kom från de lokala bönderna i Skövde, det handlade då om att stärka varumärket och ryktet för den svenske bondens råvaror i samband med avregleringen av lantbruket 1990. I dag är bondeinslaget tillbaka om än i en annorlunda tappning med ett salutorg som i år lockade rekordstort antal lokala och regionala bönder och livsmedelsförädlande företag. Helt i landsbygdsminister Eskil Erlandssons (C) anda om Sverige det nya matlandet.

Efter att blivit förpassad på ett ordentligt fyspass i skogen med 7 timmars röjsågskörning på söndagen (Titti hade tjejträff hemma) så var kroppen lite öm och mör när måndagsmorgonen infann sig. En stor del av måndagen handlade om försvarsfrågor. Dels har planering skett inför 2014 nationella Försvarskonferens i Skövde som går av stapeln i slutet av mars och dels har jag suttit med handläggare och finslipat det sista på Skövde kommuns yttrande över regeringens veteranutredning som just nu när ute på remiss. En viktig men inte helt lätt utredning där det inte riktigt känns som att utredaren Allan Widman riksdagsledamot för FP har träffat rätt i alla dess punkter. Dessutom återstår som alltid den stående frågan vem ska betala? Min uppfattning är klar ger staten mer uppdrag till Sveriges kommuner och i synnerhet landets få kvarvarande förbandskommuner måste det följa med ekonomiska resurser. En viktig finansieringsprincip! Förutom försvarsfrågor har det hunnits med telemöte en massa inläsning, skrivande, samtal mm som hör varje arbetsdag till. 

Roligast på måndagen var trots allt när min dotter några minuter i 11 sökte mig. När jag sen ringde tillbaka så berättade hon att hon nu också fått körkort. Uppkörningen hade hon hemlighålligt för sin far och så sent som i går så lurade hon mig att tro att detta skulle ske i mitten av oktober och då i Östesund. Känslan när jag kort fick möta henne på stationen innan det bar iväg för henne till studierna i norr är obeskrivlig, ännu ett steg har tagits i frigörelsen på hennes väg att bli vuxen och självständig. Grattis finaste tösa :)

/Leif   
Försvarskonferensen 2014, Körkort, Matfestivalen, Oliver, Oliver Twist, Revymakarna, Skövde Stadsteater, Veteranutredningen,

Kommentera

Publiceras ej