-Leif- SmåA personal ska självklart ha utbildning

0kommentarer

I dagens Aftonbladet slås det upp stort att SmåA (Småföretagarnas Arbetslöshetskassa) genomför en konferensresa för personalen i Dubrovnik torsdag-söndag. I artikeln i frågasätts det stort att SmåA lägger sammantaget 500.000 kronor för 45 personers deltagande på konferensen. En kostnad som inkluderar allt, resa, konferens, logi med helpension, en kostnad som skulle varit på samma nivå om konferensen hållits i Sverige. Dessutom så avstår personalen lön för lördag och söndag.
 
I artikeln så påstås också att SmåA blöder ekonomiskt detta är också totalt fel. SmåA har en mycket, mycket god ekonomi, det har till och med varit så att det egna kapitalet har varit och är fortfarande för stort. Därför har styrelsen under några år underbalanserat budgeten för att komma ner i kapital. Det har varit styrelsens uppfattning vilket också sanktionerats av årsstämman att inte ta ut mer i medlemsavgift än nödvändigt, de senaste årens underbalansering av ekonomin är en återbetalning till medlemmarna.
 
Det görs också en sammanblanding av hur medlemsavgifterna sätts i en A-kassa. Medlemsavgiften består av två delar en som är för den idéella organisationen som ska täcka kassans administration och en del som är kopplad till hur hög arbetslösheten är (arbetslöshetsavgift) den avgiften ska (enligt riksdagens beslut) spegla arbetslösheten inom A-kassans verksamhetsområde. På grund av att arbetslösheten ökade något under förra året tvingades vi att höja den avgiften på grund av politiska beslut och inget annat. (Från och med årskiftet kommer arbetslöshetsavgiften att försvinna och avgiften kommer att sänkas enligt regeringens höstbudget).
 
Jag har varit styrelseordförande för SmåA sedan 2002, A-kassan har genomfört motsvarande utbildning utomlands vart annat år sedan början av 2000-talet. SmåA har cirka 120.000 företrädesvis småföretagare som medlemmar  och 65 anställda. För styrelsen och kassans ledning är det viktigt att uppmärksamma duktiga och engagerade medarbetare, konferensresan vart annat år är uppskattad av personalen. En förutsättning för att medlemmarna ska få bästa service är att SmåA är en attraktiv arbetsgivare för att behålla och attrahera nya medarbetare till verksamheten.
 
Kostnaden för personalkonferensen i Dubrovnik motsvarar 35 öre i medlemsavgift i månaden för varje medlem, är det för mycket? Varför är det inte ok för personal i en medlemsorganisation att få vidareutbildning? Hade granskningen varit densamma om det varit ett privat företag? Ett koncernledningsmöte? Detta är frågor som jag tycker är väl värda att fundera över.
 
/Leif
A-kassa, Aftonbladet, SmåA,

Kommentera

Publiceras ej