-Leif- Ta strid för den svenska maten

2kommentarer

När Sveriges mäktigaste lobbyorganisation LRF idag höll regionstämma i Västra Götaland var Vara konserthus fyllt. Regionförbundets ordförande Paul Christensson höll ett offensivt inledningstal. Den krympande produktionen måste vändas till tillväxt var hans uppmaning.
Den offentliga upphandlingen har diskuterats under lång tid, hela min kommunalrådstid, sedan 2006 har detta återkommit gång efter annan. Vilka krav får en kommun eller annan offentlig uppköpare ställa, vilka krav tillåter lagstiftningen?Jag anser att nu måste det bli ett slut på politikens dubbelmoral, det duger inte att stifta lagar om man sen inte upphandlar efter dom. Därför kommer inte jag och Centerpartiet acceptera en enda livsmedelsupphandling mer i Skövde utan att frågan körs i botten, om så till högsta juridiska instans. Detta är mitt löfte till Sveriges bönder, för jag vill att våra barn o barnbarn också i framtiden ska få äta säker och etiskt riktigt producerade livsmedel framställda med stor miljöhänsyn. Utan betande mular växer Sveriges betesmarker igen och utan betande svenska mular blir det inget svensk nötkött. Därför måste offentlig upphandling ställa krav som säkrar svensk mjölk, kött och fläsk också i framtiden. Eller ska det behöva gå så långt som ordspråket säger: "man saknar inte kon förrän båset är tomt".
/Leif
Centerpartiet, LRF, Leif Walterum, Paul Christiensson, Regionförbundets ordförande, Vara, Vara konserthus, Västra Götaland, kommunalråd, livsmedelsupphandling, lobbyorganisation, offentlig upphandling, regionstämma, svenskt nötkött,

2 kommentarer

Eilert

19 Mar 2013 10:19

Varför kan inte Sveriges bönder konkurrera med Danmarks, Irlands eller Tysklands?

Svar: Marknaden för livsmedel är global, men tyvärr har svenska bönder inte samma regelförutsättningar som t.ex. våra grannländer, Danmark, Tyskland och Irland. Vi har också en struktur i skogs och mellanbygderna (tex Småland) som gör att det är svårt att få ut skalfördelar genom att växa. Kostnadsläget är generellt högre i Sverige än i våra konkurrentländer.
~Titti & Leif -

Eilert

20 Mar 2013 14:56

Tack för Ditt svar.
Det är sorgligt att vi skall ha sämre regler än andra länder. Kan inte Du påverka Dina kollegor i regeringen att ändra på dessa?
Jag är smålänning och vet, att placeras vi på en klippa i havet så klarar vi oss.
Kostnadsläget borde uppvägas av den starka kronan.

Svar: Jag tar tillvara varje tillfälle när jag möter regeringsföreträdare, departement, riksdagsledamöter att lyfta dessa frågor. Konstaterar dock att det behövs fler än centerstatsråden som intresserar sig för detta. Vår statsminister kallar inte bara svenska Försvaret för ett särintresse, han säger också så om svenskt lantbruk. Men jag kommer fortsätta driva på det jag tror på. Den som inte kan mätta sitt folk har definitivt ett problem ./Leif
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej