-Leif- Ett liv som funktionshindrad

0kommentarer

I kväll fick jag beskedet att min morbror lämnat oss. Min morbror var en solstråle som skänkte mig, familjen, släkt och vänner mycket glädje under sitt liv. Han var ingen vanlig morbror, han var funktionshindrad. Fram till 1980-talet ansågs han vara mindre värd som människa och fick tillbringa mesta delen av sin tid på Johannesbergs institutionsboende. På 1980-talet ändrades hans liv radikalt, han fick flytta in på ett mindre gruppboende, han fick meningsfull sysselsättning, han blev aktiv i scoutrörelsen, han blev sedd och han blev mycket uppskattad av andra. Det blev 30 år i frihet. Ibland har jag tänkt på hur hans liv skulle varit om han redan som barn haft de möjligheter han först fick i 40-årsåldern. Svaret kommer vi aldrig att få veta, men jag antar att det sett annorlunda ut. Alla människor ska ha samma värde och rättigheter, men det är inte länge sedan situationen var radikalt annorlunda i vårt land om man hade ett funktionshinder. Än idag är förutsättningarna inte lika, det är bedrövligt. Jag är glad över att få bära med mig många fina minnen från Kalle de delar jag med alla andra som fick lära känna honom.
Vila i frid!
/Leif
Johannesbergs institutionsboende, funktionshindrad, gruppboende, rättigheter, scoutrörelsen,

Kommentera

Publiceras ej