-Leif- 2+2 på E20 nu!

0kommentarer

Under flera årtionden har den dåliga standarden på E20 genom Skaraborg diskuterats. På 1980-talet var det långt framskridna planer på ny dragning av E20 mellan Vara-Vårgårda, men sedan dess har frågan dragits i långbänk. Många med mig minns nog den dåvarande Socialdemokratiska statsministern Göran Perssons julpaket som skulle ge motorväg mellan Göteborg och Skövde, resultatet blev några km motorväg mellan Skara-Axvalla travbana. Persson saknade uppenbarligen geografiska kunskaper, eller varför blev det knappt ens en tummetott?Arbetet pågår nu med att revidera nationell infrastrukturplan, en utbyggnad till 2+2 väg Alingsås-Laxå är kostnadsberäknad till 6,5 miljarder. I Trafikverkets åtgärdsstudie föreslås i huvudsak mötesseparering genom Skaraborg och kostnaden är beräknad till ca 3,5 miljarder. En målstandard med bara mötesseparering svarar inte upp mot dagens och framtidens behov.

I kväll träffades Centerpartiets ledande kommunpolitiker i Skaraborg, E20 var som vanligt en av diskussionspunkterna. Ulf Eriksson kommunalråd i Falköping presenterade det förslag som nu diskuteras mellan Västra Götalands Regionen och kommunerna om att hitta en medfinansieringsmodell som säkrar utbyggnad till 2+2 väg på E20. Den möjligheten får vi inte missa, tåget går nu och är vi inte med nu kommer det dröja innan möjligheten kommer tillbaka. För mig som centerpartist så är en fullgod infrastruktur på E20 (2+2) och en utbyggnad av kapaciteten på Västra Stambanan nödvändigt för att säkra jobben och framtiden i Skaraborg.
/Leif
Centerpartiets ledande kommunpolitiker i Skaraborg, E20, Motorväg Göteborg och Skövde, Skaraborg, Trafikverkets åtgärdsstudie, Ulf Eriksson (C), Ulf Eriksson kommunalråd i Falköping, infrastrukturplan, medfinansieringsmodell,

Kommentera

Publiceras ej