-Leif- När vardagen spänner över allt

0kommentarer

Intensivt, precis som vanligt är sista veckan innan Almedalen intensiv, då ska allt hinnas undan innan det svenska insomnandet infinner sig under ett antal veckor i juli och i början av augusti. Då går det offentliga och stora delar av tillverkande Sverige på knapp tomgång, medan turism och upplevelsenäringarna ska tjäna in en stor del av årets levebröd.
I onsdag hade vi sista kommunstyrelsens arbetsutskott före sommaren. Dagordningen innehöll det mesta som kan tänkas på ett kommunalråds agenda:
- diskussion om remisbehandlingen av den nationella infrastrukturplanen och fortsatt lobbyarbete kring E20, Västra Stambanan och RV26, alla tre centrala och viktiga stråk av såväl regional som nationell betydelse
- diskussion om eventuellt nya strandskyddsbestämmelser och innebörd för Skövde kommuns mindre sjöar
- diskussion om framtagandet om ny VA-plan i kommunen
- diskussion om programupplägg mm för kungens och drottningens besök i Skövde 21 augusti, boka in några timmar runt lunch för att komma till Hertig Johans torg.
- diskussion om Västra Götalands nya jämställdhetsprogram
- beslut i ett antal ärenden bland annat medborgarförslag om Billingens friluftsområde, remiss kring ändrad tillsyn av kemikalier, förslag till investeringsbeslut för att öka VA kapaciteten för livsmedelsindustrins behov i kommunen, beslut om kommunalt stöd till handikappramp på en samlingslokal i kommunen mm.
 
Efter möte med Skaraborgs kommunalförbunds fullmäktige på eftermiddagen, så följde annorlunda timmar.
För första gången övningskörde min dotter för mig :)  Då insåg jag (igen) oj vad tiden går fort! Helt plötsligt kändes det som i går när jag för första och enda gången övningskörde för min far (det var 1983). Det kändes som ett ögonblick sedan dottern föddes, en märklig känsla.
Hur som helst så kan jag meddela att jag är riktigt stolt över min "lilla" flicka, vi körde grusväg, landsväg, riksväg och 2+2, vi hann med att köra igenom fyra kommuner. Den spänningen som jag kände innan vi satte oss i bilen var som bortblåst efter några minuters körning.
Jag tänker nu tillbaka på min "kommunalrådsonsdag" allt vad vi avhandlade under dagen. Det gör vi för att även kommande generationer ska ha ett gott liv i Skövde kommun. Att ha fått förtroende och för en stund få vara en del av och forma framtiden för kommande generationer det är stort, lika stort som att få sitta i passagerarsätet när dottern övningskör för pappa första gången :)
 
/Leif
 
 
 
 
  

Kommentera

Publiceras ej