-Leif - Måste sikta betydligt högre

0kommentarer

I veckan så kom den officiella befolkningssiffran från SCB för Skövde 2012. Största befolkningsökningen på 20 år blev det för Skövde, plus 451 personer. Skövdes befolkningsökning är viktig för hela Skaraborgs konkurrenskraft, kanske rentav helt avgörande. 
Under förra våren så stack jag ut hakan och sa att Skövde måste vilja mer än att vara 60000 tusen invånare 2025, vilket vi med nuvarande ökning av  befolkningen kommer att nå. Som ledande kommunpolitiker har jag ett ansvar att driva på utvecklingen i vår kommun och som ledande kommun i Skaraborg har Skövde ett speciellt ansvar att driva på utvecklingen och vara en tillväxtmotor för vår region. Förutsättningarna är goda för att vara det men det kommer krävas Mod, Kraft och Glädje för att lyckas och det gäller att arbeta uthålligt.
Det kommunalråd  som är nöjd och slutar sträva framåt och vilja mer, har börjat backa in i framtiden. Det är ungefär som ett företag som slutar investera och produktutveckla, det har börjat avvecklingen av företaget. Jag är i grunden mycket optimistisk som person och jag är optimistisk över vår kommuns möjligheter att spela i en större division. Därför kommer jag fortsätta att driva på utvecklingsfrågarna i Skövderegionen. Skövde är på väg mot 53000 invånare,  2030 kan det mycket väl varà 70000.
/ Leif

Kommentera

Publiceras ej