~Titti~ Hinsehäxan

0kommentarer

Jag hade först tänkt se miniserien Hinsehäxan (i två delar) när den gick på TV men jag missade den då för ca ett år sedan. Men nu har jag hyrt hem den. Hinsehäxan är inspirerad av boken med samma titel, och handlar om Lillemor Östlins tid som ung då hon hamnade i prostitution, var en del av Stockholms nattklubbsvärld, sysslade med drger, bedrägerier, småbrott och var med om fritagningen på Eskilstuna lasarettt med den så kallade Rullstolsligan. Det skildras hur hennes familj splittras och den första rymningen från Hinseberg.
 
Filmen utspelar sig i Stockholm under 1960- och 70-talen, men är i huvudsak inspelad i Göteborg  och på det gamla fängelset i Mariestad. Och det var väl pga. av det sistnämnda främst som gjorde att jag blev intresserad av se filmen..
 
 
Den nu 72-åriga Lillemor Östlin, är den svenska kvinna som suttit längst i fängelse. Hon har suttit på kvinnofängelset Hinseberg i nästan 25 år totalt, och också lyckats rymma därifrån flera gånger.
 
Mitt betyg: TTTT
 
~Titti
Fängelset i Mariestad, Göteborg, Hinseberg, Hinsehäxan, Lillemor Östlin, Mariestad, Rullstolsligan, Stockholm, filmrecension,

Kommentera

Publiceras ej