- Leif- Vem ska styra framtiden?

0kommentarer

Under denna hösten ingår jag i en tankesmedja om Framtidens Styrning och Ledning tillsammans med ett 25 tal andra ledande kommunpolitiker och kommunala tjänstemän. Ansvariga för tankesmedjan är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Det har varit spännande att träffa andra kommunala kollegor från såväl mindre som större kommuner och dela våra erfarenheter. Alla har vi frågorna gemensamt om hur ska kommunerna organisera verksamheten och hur ska medborgarnas engagemang bättre tas tillvara?
Inför vår tredje träff nästa vecka har vi fått i uppgift att identifiera ett problem / utmaning som vi dessutom ska föra dialog med medborgarna om. Jag och Skövdes kanslichef, som också deltar i tankesmedjan, har identifierat följande påstående och fråga:
Kommunernas sätt att organisera sig är i mångt och mycket en kvarleva av de traditionella organisationsstrukturerna och de en gång i tiden medlemsmässigt starka politiska partierna. Dagens engagerade medborgare väljer inte de traditionella strukturerna för att kanalisera sitt engagemang. Hur ska kommunpolitiken fånga upp och lyssna in samhällsengagemanget hos medborgarna i framtiden? 
För att få in synpunkter så slumpade jag ut 30 av mina vänner på Facebook och under dagen har många svarat och kommit med kloka synpunkter. Nu öppnar jag också upp för dig som läser vår blogg att komma med dina tankar. Tacksam att få dom senast fredag. Vill du inte kommentera på bloggen går det också bra att svara på mail [email protected]
 
Tack på förhand :)
/ Leif
SKL, Framtidens Styrning och Ledning, Walterum,

Kommentera

Publiceras ej