-Leif- Friskvård för alla!

0kommentarer

I veckan kunde jag som personalansvarigt kommunalråd tillsammans med omvårdnadsnämndens ordförande och majoriteten i personalutskottet presentera en lösning som innebär att även omvårdnadsförvaltningens personal får del av friskvårdspengar. Ett efterlängtat besked efter att det drogs in för fyra år sedan av den dåvarande omvårdnadsnämnden.
Alla anställda i Skövde kommun har därmed tillgång till friskvårdspengar.
Att nu också kunna ge detta till omvårdnadsförvaltningens cirka 1500 anställda känns extra viktigt, det är den förvaltningen med de högsta sjuktalen, det är tunga lyft och stundom ett arbete som sliter på kroppen, det är den förvaltning som har flest kvinnor anställda, så det är också en jämställdhetsfråga.
Under mina sex år som personalansvarigt kommunalråd har prioriteringen varit att utveckla det attraktiva arbetsgivarskapet, detta var en viktig kugge i det arbetet. Senare i år kommer jag att få en utredning presenterad för mig om införande av en privat sjukvårdsförsäkring för alla kommunanställda i Skövde kommun, kanske kan Skövde bli en av de första kommunerna att införa detta? Men just nu gläds jag tillsammans med omvårdnadsförvaltningens personal att man får friskvårdspengen tillbaka.
 
/Leif
 

Kommentera

Publiceras ej