-Leif- Regionledningens budget för kollekt...

0kommentarer

20111118702 (MMS)

-Leif- Regionledningens budget för kollektivtraiken står i konflikt med de målbilder som vi gemensamt fattat beslut om för att fördubbla kollektivtrafiken till 2025. Idag är det dialogmöte i Göteborg mellan regionen och kommunerna om det kommande regionala trafikförsörjningsprogrammet. Jag ställde en fråga till Leif Blomqvist Socialdemokrat och ordförande i Västtrafik samt Ulrika Frick Miljöpartist och ordförande i kollektivtrafiknämnden. Med anledning av att de styrande partierna S,Mp och V minskar anslaget till Västtrafik, så min fråga handlade om inte detta står i konflikt med målbilden och vad som tidigare utlovats. Detta sker samtidigt som kommunerna överlåter ägandet av kollektivtrafiken till regionen från årsskiftet. Innan beslutet fattades om regionens övertagande av kollektivtrafiken så var huvudargumenten att det behövs en stark ägare som ser till helheten och har de finansiella musklerna. I det gamla ägarförhållandet så fick kommunerna snällt betala vad notan årligen blev, regionens politiska ledning väljer däremot att använda kollektivtrafiken som budgetregulator. Det var inte med de premisserna som kommunerna sa ja till ägaröverlåtelsen. Därför var min fråga relevant idag, trots att frågan är höaktuell så blev det ett intetsägande svar från regionledningen, men jag hade heller inte förväntat mig annat! / Leif

Kommentera

Publiceras ej