-Leif- Andra dagen på Trafikverkets Hearing

0kommentarer

-Leif- Andra dagen på Trafikverkets Hearing om kapacitetsuppdraget. Igår fick vi lyssna till de regionala företrädarna och de brister på kapacitet som finns i framförallt järnvägs- och vägsystemet. Idag avlöser talarna också varandra, det har handlat om kapaciteten för att ta emot de kraftigt ökade godsvolymerna. Bland annat har LKAB presenterat de stora utbyggnaderna som sker i gruvindustrin och att det krävs bland annat dubbelspår på Malmbanan Luleå-Narvik för att klara transporterna. SCA har lyft skogsindustrins stora behov, ungefär var tredje lastbilstransport är relaterad till skogsindustrin. Jag kan nog tycka att statliga LKAB i högre utsträckning borde vara med och finansiera tunga infrastruktur satsningar i norr. Inte minst med tanke på att man har en vinstmarginal på hela 50 procent! ABB har lyft svårigheten de har att kunna transportera och få tillträde till järnvägen för sina tunga och stora transporter till hamn som i sig kräver att järnvägen har extra bärighet. Basindustrins framtida behov är gigantiska och det i närtid! Ska staten finansiera dessa behov och ska de läggas i samma korg som alla andra behov på järnväg och väg i landet kommer det skapa fler flaskhalsar och ökade problem på andra håll. Lena Erixon som är huvudansvarig för utredningen om kapacitetsuppdraget har en tuff uppgift och jag tror hon kommer lägga korten på bordet för regeringen. Sedan är det upp till regering och opposition att hitta nya finansieringslösningar som håller över lång tid. Det behövs en nationell kraftsamling för att bygga ut en modern,och slagkraftig infrastruktur för att bibehålla och stärka Sveriges konkurrenskraft. Jag hoppas att det modet och förmågan finns att tänka nytt, tänka smart och tänka långsiktigt finns hos både regeringen och hos oppositionen. /Leif

Kommentera

Publiceras ej