-Leif- Obligatorisk A-kassa är en rättvisefråga.

0kommentarer

Idag har jag haft möte i Stockholm, mina planeringsförutsättningar ändrades i sista stund så det blev för ovanlighetens skull en resa med bil tur och retur Skövde. Något motigt att stiga upp när klockan ringde 04.00, väl uppe hade jag en kanonfin bilfärd genom ett försommar fagert Sverige. Halv nio satt jag på kontoret vid Klara kyrka och vid 15.00 lämnade jag huvudstaden på nytt. Idag hade jag sista arbetsutskottet före semesterperioden med Småföretagarnas A-kassa. Efter förra mandatperiodens stora regelförändringar på A-kasseområdet så är det för tillfället lugnt på den fronten. Slutet av denna mandatperioden så ska den stora parlamentariska socialförsäkringsutredningen vara klar med sitt uppdrag. Den ska se över såväl socialförsäkringen som arbetslöshetsförsäkringen och ge förslag på förändringar som ska göra försäkringarna både hållbara över tid och ge dom ökad legitimitet. 

Det finns stora behov av förändringar, själv tror jag att det kommer bli nödvändigt att öka försäkringsmässigheten i båda systemen och undvika inlåsningseffekter. En politisk knäckfråga kommer bli om arbetslöshetsförsäkringen ska vara obligatorisk eller inte. SmåA har som enda A-kassa beslutat att vi är för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring, vårt motiv för det är att när alla är med och betalar merparten till försäkringen via de sociala avgifterna och egenavgiften är det också fullt rimligt att alla omfattas av en inkomstrelaterad arbetslöshetsförsäkring. 

Debatten om obligatorie kommer bli het. De fackliga organisationerna ser A-kassan som sitt främsta argument för medlemskap i de fackliga organisationerna. Med en obligatorisk inkomstrelaterad arbetslöshetsförsäkring så måste de fackliga organisationerna börja anstränga sig för att öka medlemsnyttan för sina medlemmar och det är ingen lätt uppgift för organisationer som hellre drömmer tillbaka till sin storhetstid än hittar nya former som attraherar nya medlemmar. 

Nu ska jag inom kort ha telemöte med valutvärderingsgruppen av omvalet till Västra Götalandsregionen.
Trevlig kväll
/Leif     

Kommentera

Publiceras ej