-Leif- Bygg ut Västra Stambanan nu!!

0kommentarer


Under rubriken "Nyckelstråket" bjöd Handelskammaren i Mälardalen in till ett viktigt seminarium under Almedalsveckan om Västra Stambanan betydelse för gods norrifrån till Göteborgs hamn och som nyckelförbindelsen för persontrafik mellan Stockholm och Göteborg.



 Nyckelstråket

Sedan länge kantas Västra Stambanan av stora omfattande kapacitetsproblem och ett stort eftersatt underhållsbehov.

        

     

Panelen var rörande överens om att det är problem, men problemet är bristen på pengar, trots att nuvarande regeringen gör mycket stora infrastruktursatsningar så lider järnvägen av ett sedan länge eftersatt underhåll. 
Den medverkande panelen: Per Bondemark SSAB, Mats Holmberg ABB, Sten Bergheden Trafikutskottet, Irén Liljegren Ordf regionförbundet Örebro Län, Lena Erixon Ställföreträdande generaldirektör Trafikverket och undertecknad i egenskap av ordförande för Västra Stambanegruppen.




Kartan visar de stora tillväxtregionerna och Västra Stambanans betydelse.





På sträckan Alingsås-Göteborg är kapacitetstaket nått sedan länge, och på sträckan Skövde-Alingsås tangeras gränsen för vad stambanan klarar i trafik. Trafikverket har fått regeringens uppdrag att snabbutreda åtgärder för att öka kapaciteten på framförallt sträckan Skövde-Göteborg. Med smärre tidtabellsjusteringar, förlängda perronger, tåg med så kallade skip stop dvs man låter inte tåget stanna på alla stationer och sänkt hastighet så skulle punktligheten kunna förbättras något. 
 



Men det är inte färre stopp vi önskar, det är snarare fler och fler tåg som kan sammanbinda Skövde arbetsmarknadsregion med Göteborgsregionen. Ska dessutom godstrafiken kunna öka så måste det till investeringar i ytterligare spår och det måste gå snabbt. 


Ett stort problem är på vilket sätt staten finansierar stora och viktiga infrastruktursatsningar. Investeringar tas över den årliga resultatbudgeten, ett system som alla regeringar försvarat oavsett färg. Skulle det varit principen även när stambanorna byggdes så hade de förmodligen ännu inte varit byggda.
En viktig förutsättning för att kunna anlägga ytterligare spår efter stambanans nuvarande sträckning är att det finns möjlighet till det i kommunernas översiktplaner. Detta har Centerpartiet i Skövde tagit med i vårt yttrande över Skövde kommuns förslag till ny översiktsplan. En fråga som C kommer driva under den fortsatta processen med ÖP i Skövde. Under hösten tänker jag lyfta frågan med övriga kommuner i Stambanegruppen hur deras översiktplaner möjliggör en utökning med ytterligare spår. 
  
              

Stefan Gustavsson från Västsvenska Handelskammaren och Christina Hedberg VD Handelskammaren i Mälardalen avslutade seminariet och konstaterade att det behövs mer samverkan mellan alla aktörer efter hela Västra Stambanan, något som jag själv också vill understryka. Kanske finns en möjlighet att utöka Västra Stambanegruppen (idag ingår kommunerna efter stambanan i Västra Götaland) till att omfatta alla kommuner efter stambanan, jag tror det i varje fall är önskvärt och värt ett försök. Kraftsamling för tillväxt och utveckling måste vara ledordet för nyckelstråket!
/Leif

Kommentera

Publiceras ej