-Leif- Teknikstrul :( men teknik med oanade möjligheter!

2kommentarer

Många av oss politiker och tjänstemän i Skövde kommun har tekniklösningar så vi har tillgång till kommunens nätverk och databaser även utanför huset via VPN tunnel. Suveränt när det fungerar (det gör det till 95 procent) men sårbart när det strular. På morgonen har jag varit hos IT-avdelningen och åtgärdat problemet. Denna gången var inte den lilla VPN dosan synkad exakt på sekunden med datorn (om jag nu uppfattade det hela rätt). 

Detta får mig att tänka på när jag var och hälsade på min gammelmorfar i femtonårsåldern. Herbert sa då ungefär så här: " stackars pojk du kommer inte få vara med om mycket här i världen". Det sa han med perspektivet att han som var född 1899 hade varit med om elektrifieringen, telefonen, traktoriseringen och hela mekaniseringen av lantbruket, bilens inträde och så vidare. 

Vem kunde då ana 1980 att vi 2010 skulle vara totalt beroende av våra datorer, mobiltelefoner och tillgängliga dygnet runt. Visst undrar man lite nyfiket vilka är de stora stegen som kommer ske fram till 2040 när det gått ytterligare 30 år sedan jag satt med gammelmorfar och han trodde att allt var uppfunnet under hans livstid. Förmodligen kommer vi aldrig mer att uppleva så stora teknikkliv som generationen som upplevde 1900-talets första hälft, men osvuret är nog ändå bäst.

Ha en bra tisdag
/ Leif    

2 kommentarer

ATL-W

08 Feb 2011 15:50

Hihi vad sött!!

Ylva Persson

22 Feb 2011 20:10

Vad spännande din blogg verkar. kommer med all säkerhet att läsa din blogg igen! =) Ha en rolig dag :)

Kommentera

Publiceras ej