-Leif- Regeringen gör efterlängtad infrastruktursatsning 2012 och 2013 i höstbudgeten

0kommentarer

Underhållet av väg- och järnvägsnätet är kraftigt eftersatt i Sverige. Ansvaret för det undermåliga underhållet och brist på kapacitet i både järnvägs- och vägnätet är i mångt och mycket ett arv som de Socialdemokratiska regeringarna lämnade efter sig, med Göran Persson som finans- och statsminister. Det är därför ett steg i rätt riktning att regeringen i höstbudgeten satsar nya miljarder 2012 och 2013 för att åtgärda de mest akuta bristerna.

Vill du läsa mer om satsningen så klicka här

Den extra satsningen som görs nu måste dock följas av betydligt fler och större satsningar. Jag är ordförande för Västra Stambanegruppen som består av kommunerna efter stambanan i Västra Götaland och det är bara att konstatera att kapacitetstaket är nått sedan länge och det behov av att ytterligare kunna öka  person- och godstransporterna på Västra Stambanan är ytterst små eller obefintliga. Läget är så allvarligt att det är hög tid att regeringen och oppositionen gör gemensam sak för att snabbt hitta långsiktiga lösningar som möjliggör den satsning som behövs på nyckelstråket mellan Stockholm och Göteborg.
De mest akuta åtgärderna i form av bristande underhåll kan möjligen klaras med de nya extra resurserna. Men i det medellånga perspektivet 5-10 år måste spårkapaciteten ökas och lämpligast med ytterligare minst ett spår efter den nuvarande Västra Stambanan. Fram tills nu har utvecklingen stått stilla i avvaktan på beslut om den så kallade Götalandsbanan på andra sidan Vättern mellan Stockholm och Göteborg. Västra stambanegruppen har inget att invända mot en satsning på Götalandsbanan men jag konstaterar att vi kan inte vänta 25-40 år innan den är färdigställd och ännu finns inga beslut att den ska byggas eller projekteras.
Det krävs mer spårkapacitet nu, inte minst om det ska finnas möjlighet att klara högt ställda klimatmål, här kan Alliansregeringen bli historisk om bara viljan finns!

/Leif  

Kommentera

Publiceras ej