Cecilia Andersson gästbloggar: Vård behöver inte vara offentlig!

1kommentarer

Har läst och lyssnat på sossarnas nye företrädare och jag blir bara mer och mer förbryllad. Han verkar helt ha siktet inställt på att ALLA välfärdsverksamheter ska drivas i offentlig regi. Tror han verkligen på fullaste allvar att vi kommer att acceptera att man tar bort valfriheten och tillåter att någon annan ska bestämma till vilket sjukhus och vilken vårdcentral vi ska gå till, eller med vilken pedagogik våra barn ska undervisas.

 

Jag hittar inte något som skulle kunna få mig att vika från idén om att utveckla människors möjlighet och rätt att välja. Självklart ska vi ha en gemensamma finansieringen av våra välfärdstjänster och naturligtvis ska vi ställa samma krav på kvalité, uppföljning och tillsyn av alla välfärdstjänster men vem som utför tjänsten är för mig av mindre betydelse.

Varför ska inte de som väljer ett yrke inom sjukvården ha rätt att välja arbetsgivare. Västra Götalandsregionen måste självfallet jobba för att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, men det innebär inte att vi ska tvinga alla som vill jobba inom sjukvården att ha en och samma arbetsgivare.

 

För vissa partier verkar det som att formen är viktigare än innehållet, vilket bara är att beklaga. Jag är fast besluten om att sätter man samma krav ger samma ersättning och har samma uppföljning och tillsyn så kan man bara vinna på att få in fler vårdaktörer inom sjukvården. För det är då vi kan få en konkurrens som handlar om varma värden som bemötande, trygghet och tillgänglighet, något som ibland glöms av men som betyder så mycket för oss när vi är i behov av hjälp.


Kort och gott, vårdpersonal gör ett fantastiskt jobb oavsett arbetsgivare. Låt personalen välja, så vi kan välja.

 

Sjukvården vårdar och du väljer vem!

 

Cecilia Andersson

Cecilia Andersson  Sjuhärad, sjukvårdspolitiker för Centerpartiet i regionen

Sjuhärad, sjukvårdspolitiker för Centerpartiet i regionen

1 kommentarer

ATL-W

20 Apr 2011 16:37

Vårdvalet har klart visat att konkurrens har gett bättre service! Fast visst är det väl kontigt att detta skulle krävas för att vi patienter skulle få bättre bemötande? Men nu får vi det, och om jag inte får det så bytter jag helt enkelt vårdcentral :)

Kommentera

Publiceras ej