-Leif- Skövde kommer präglas av LRF-stämma under denna veckan

0kommentarer

Idag på morgonen var gav sig Titti ut på en morgonrunda redan vid 05.30, jag undrar i mitt stilla sinne om jag kommer hänga på någon gång. Förra året var jag inställd på att cykla de 7-8 km till kommunkontoret så fort det blev vår och varmt. Det hände aldrig förra året, nu är det vår, snart sommar och varmt trots det har inte cykel kommit fram.

Denna veckan välkomnar jag särskilt LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) till Skövde, här skall Sveriges Bönder hålla stämma i tre dagar. Svenskt lantbruk har gått kräftgång under en lång rad av år med fallande produktion och dålig lönsamhet. Det är med stor oro jag ser på det. Framförallt i Skaraborg är det viktigt att basproduktionen håller volym då mycket av livsmedelsindustrin finns här. Det var därför glädjande att läsa i fredagens LAND att ARLAs mjölkkpris till bonden stiger med 20 öre litern. Säkert ett välkommet besked efter den värsta ekonomiska krisen för Sveriges och världens mjölkbönder på mycket länge. Vem kan tänka sig ett svenskt landskap utan aktiva bönder, utan betande djur som håller betesmarker öppna? Förmodligen ingen, alla tar det så naturligt för så har det alltid varit. Men verkligheten är en annan, djuren blir allt färre och sakta men säkert tar träd och buskar över det unika svenska landskapet.

Jag hoppas att LRF stämman i Skövde blir en vändpunkt där år av kris vänds till framtidstro och ökande produktion. Sverige har oerhört goda förutsättningar att öka livsmedelsprouktionen i förhållande till andra delar av världen som också drabbas hårt av klimatförändringen. Flera av Sveriges ledande politiker, flera ministrar och partiledare kommer till LRF stämman. Jag hoppas att de kommer hit av intresse för hur Sveriges basnäring skall öka i volym och åker hem med kraft och mod att fatta nödvändiga politiska beslut så att det kan ske!

Under eftermiddagen idag håller vi kommungemensam introduktion för nyanställda i Skövde kommun, dryga hundratalet personer är anmällda. Jag ska prata om Skövdes personalpolitik, det är ett roligt område att vara ytterst ansvarig för, speciellt då vi under denna mandatperioden har vänt alla siffror kring personalpolitiken uppåt, de ofrivilliga deltiderna är nästan helt borta, personer med årsarbetstid ökar snabbt, sjukskrivningarna minskar, kommunens satsningar på tidig rehabilitering har gett mycket goda resultat. Listan kan göras längre.

Vi hörs i kväll tills dess ha en bra dag / Leif

Kommentera

Publiceras ej