-Leif- Skövde bör knyta kontakter med KINA!

0kommentarer

Igår rapporterades om att försäljningen av Volvo personvagnar från problemtyngda Ford till Kinesiska Geely nu är helt klar. Det är med blandade känslor jag från Volvokommunen Skövde konstaterar att det anrika bilmärket fått Kinesisk ägare. Affären är också ett bevis på hur globaliseringen påverkar oss och att vi svenskar inte kan vara isolerade från internationaliseringen.

Jag litar på de löften som getts att Geely tänker hålla kvar produktionen av Volvobilar i Sverige och Belgien, Volvo skall även fortsättningsvis förknippas med Sverige och den unika säkerhetsprofil som Volvo sedan länge är ledande i. Volvo personvagnars motortillverkning i Skövde är en av världens mest kostnadseffektiva, det talar för att tillverkningen kommer ha en fortsatt framtid i Skövde. Jag hoppas också att Kinesiska Geely ser den enorma potentialen i att utveckla motorteknik i bränslesnålare motorer och motorer som drivs med alternativa bränslen. Själv är jag mycket imponerad av de stora kliv Volvo personvagnar tagit på en mycket kort tid att gå från bränsleslukande bilar med hög säkerhet till att idag har flera modeller som är bland de bästa miljöbilarna med bibehållen säkerhet.

Jag tillhör de som alltmer tror på att Geelyaffären kan bli en stor framgång för Sverige. Volvo PV blev en gång i tiden svenska folkets bilmodell, nu kan V40, V50, V70 och övriga Volvomodeller bli det Kinesiska folkets bilmodell. Potentialen är enorm!!

Jag kommer som kommunalråd under hösten ta initiativet till att kommunen och Högskolan i Skövde ska bli aktiv och bygga kontakter med Kina och Geely, jag är övertygad om att det är en del för att säkra en god utveckling för Volvo i Skövde. Detta kräver politiskt mod och politiskt ledarskap, det ledarskapet är jag beredd att ta, på samma sätt som Centerpartiet i Skövde sen decennier tillbaka Byggt Skövde!   

God natt
/ Leif

Kommentera

Publiceras ej