~Titti~ Så kan det bli när det inte går som man tänker sig

0kommentarer

Nu var det några dagar sedan jag uppdaterade och jag ska försöka återge de senaste dagarna (lägger upp det på två inlägg)…

I måndags var jag på ett rutinbesök hos barnmorskan, eftersom det är en högriskgraviditet tar jag specifika prover varje vecka och några av dem har blivit lite sämre för varje vecka och denna gång tyckte de att det var bäst att jag tog mig till förlossningen för kompletterande undersökning.

 

 

Väl på förlossningen fick jag komma in till ett ”förundersökningsrum” där man satte ctg för att mäta bebisarnas hjärtslag. Helt okej tyckte Tvåan vars värden var registrerade efter 10 minuter. Ettan däremot bestämde sig för att nu var det läge att leva loppan och härjade runt så det stod härliga till! Detta gjorde att plattan som sattes på min mage aldrig riktigt var i läge för att mäta Ettan, vilket gjorde att jag fick ha ett finger på plattan och försöka följa bebisens krumbukter – lättare sagt än gjort… Efter en timme konstaterades att Ettans värden inte kunnat registreras till fullo men att båda bebisarna var pigga och alerta (en av dem superpigg!).

Sedan följde lite väntan då resultatet skulle registreras, jag fick ta nya prover och invänta svaret på dem. Denna väntan fick mig att inse att det är en bra idé att ha med sig egna tidningar, böcker eller annat tidsfördriv när man är här. 4 väggar, tiden går långsamt...

 

                    

 

 

(Jag frågade om det var okej att ta bilder på rummet och fick svaret att det var det.)

Sedan fick jag träffa läkare G (det var han som höll i vår tvillingträff och han blev snabbt en favorit för mig, hoppas han jobbar när det är dags för bebisarna att komma ut!), vi gick igenom olika behandlingsalternativ och han gjorde även ett ultraljud som visade på välmående bebisar, bra moderkakor och rikliga navelsträngsflöden.

Det blev nu tydligt för mig att jag helt enkelt får acceptera att jag inte kan fortsätta att arbeta -”mind over matter” håller inte lägre - och jag blev sjukskriven på heltid (jag har ändå klarat mig länge för att vara en tvillinggraviditet). Läkare G bestämde att jag skulle ta nya prover på fredag och om det inte blivit bättre då skulle jag läggas in.

En trött Titti körde sedan hem, fast bestämd att vila och ta det lugnt :)

Fortsättning följer…

~Titti

SkaS Skövde, Skövde, ctg, förlossning, gravid, gravid med tvillingar, graviditet, hjärtslag, högriskgraviditet, kss, trivselregler, tvillinggraviditet, ultraljud,

Kommentera

Publiceras ej