-Leif- Ett möljligt första steg?

0kommentarer

Under 30 års tid har standarden på E20 genom Skaraborg diskuterats. Mest långtgående planer fanns det i slutet på 1980-talet med kartmaterial och utredningar för ny sträckning bland annat på de svåra avsnitten söder om Vara.
Sedan dess har otaliga löften om utbyggd E20 ställts, uppgörelser presenterats som sedan i själva verket inte resulterat i särskilt mycket. Hur många är det inte som minns när den dåvaranbde statsministern Göran Persson presenterade sitt julpaket i början av 2000-talet, nu skulle det minsann bli motorväg mellan Göteborg och Skövde. S riksdagsledamoten Monika Green Skövde jublade högt i lokalpressen. Det blev en lten tummetott Skara-Axvall för man hade uppenbarligen glömt att skicka med pengarna!
Man kan raljera mycket över alla dess turer kring E20 undermåliga standard genom skaraborg och alla, faktiskt alla, politiker har ett ansvar att inte mer skett under dessa 30 åren. Kommunpolitiker som borde kunnat arbeta på mer med planprocesser för att underlätta nya dragningar, regionpolitiker som borde stått upp tidigare för E20, riksdagsledamöter som pratat mycket på hemmaplan men saknat den nödvändiga förankringen i regeringen.
Men faktum kvarstår E20s undermålighet hämmar industrins konkurrenskraft och utveckling samt möjligheten för arbetsmarknadsregionen att växa.
,
 
Måndagens beslut i Skövde kommunfullmäktige är historiskt, Skaraborgs kommuner öppnar samfällt för att gemensamt medfinansiera 400 miljoner av en utbyggnad till 2+2 väg genom hela Skaraborg. Tidigare har Trafikverket presenterat ett förslag med 2+1 väg större delen av sträckningen. Kommunernas beslut ska medverka till 2+2 ska möjliggöras. Förutom kommunernas 400 miljoner har Västra Götalandsregionen lovat medfinansiering, återstår dock för regeringen att också öppna kassakistan med minst ett par miljarder för att detta ska bli verklighet.
Just nu pågår liknande medfinansieringsplaner på flera andra håll i landet, infrastrukturen har stora brister efter snart ett halvt sekel med bristande underhåll och eftersatt utbyggnad. Detta gäller både väg och järnväg.
Den nuvarande Alliansregeringen kan bli historisk om man ställer upp med de återstående miljarderna som krävs. Nu är det upp till de Moderata Statsråden, Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och  
Finansminister Anders Borg att också ta sitt ansvar för att bygga framtidens Sverige, även utanför Stockholmsregionen. Gör man det kan vi om 10-15 år färdas på en 2+2 väg genom hela Skaraborg.
 
/Leif
 
Alliansregeringen, Anders Borg, Catharina Elmsäter-Svärd, E20, Medfinansiering,

Kommentera

Publiceras ej