-Leif- Skaraborgare! Kavla upp ärmarna och sätt skaraborg på kartan
1kommentarer
Idag så presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025. Förslaget går nu ut på remiss fram till 1 oktober . Klicka här på länken för att komma till remisshandlingen och alla bilagor och missiv.
För Skaraborg så är förslaget ett bakslag, ett hårt lobbyarbete så här långt från kommuner och till slut även Västra Götalandsregionen och 1 miljard i medfinansieringspengar finns ingen fyrfältsväg på E20 med genom Skaraborg. Förslaget kring E20 har till och med bantats jämfört med tidigare åtgärdsvalstudie på avsnittet förbifart Mariestad.
För Skaraborgs, Västra Götalandsregionens politiker kommer det krävas en hårt lobbyarbete under remissomgången.Det är nödvändigt att få med fler utanför Skaraborg att driva och betona nödvändigheten av att E20 byggs ut till fyrfältsväg hela sträckan Stockholm-Göteborg.
Industri, arbetsmarknad, konkurrenskraft tappas om inte det sker!
Det har under flera mandatperioder tillbaka getts många tomma löften av växlande regeringar, när infrastrukturplanen ska beslutas nästa år kan ni alla bli historiska och fylla dessa löften med verkligt innehåll.
När det gäller satsningar på Västra Stambanan är utfallet något bättre än för E20, men resursersbehoven på den kapacitetstrånga stambanan är betydligt större. Steg tas i rätt riktning men även här måste det till en nationell samling för att möjliggöra inte minst godsets väg till och från Göteborgs hamn. Min uppfattning är att kunskaperna brister kring Göteborgs hamn som är Norra Europas största och viktigaste hamn.
Såväl Västra Stambanans behov av kraftigt utökad kapacitet och behovet av fyrfältsväg på hela E20 handlar i förlängningen om vilket Sverige vi vill ha i framtiden och vilka möjligheter Sverige ska ha att konkurrera om jobb, tillverkningsindustri mm. För mig är det valet enkelt, jag vill att Sverige och inte minst Västsverige ska vara en av de ledande industri och tillverkningsregionerna i Europa även i framtiden. Det är däför alla som har möjlighet att påverka nu måste kavla upp ärmarna ytterligare i remissomgången och fram till dess att beslut fattas nästa år.
/Leif
E20,
Göteborgs hamn,
Nationell plan för transportsystemet 2014-2025,
Västra Stambanan,
1 kommentarer
peter Andersson
15 Jun 2013 11:09
Råkade ramla över din blogg.
Quote Min uppfattning är att kunskaperna brister kring Göteborgs hamn som är Norra Europas största och viktigaste hamn Unquote
Göteborg är en liten hamn i ett Europeiskt perspektiv. Utan att veta exakt skulle jag gissa att det finns 50 större hamnar än Göteborg i Norra Europa, förmodligen fler. Så vem är det som har kunskaper som brister?
Kommentera