~Titti~ Cause of death: Woman

1kommentarer

Jag inledde måndagen med att gå på Seminariet "Kan vi visa blåtiror? Att skildra våld mot kvinnor" som arrangerade av Sveriges Kvinno- och Tjejjoures Riksförbund (SKR).
"Innehåll: Cause of death: Woman, SKRs journalistiska granskning av det globala våldet mot kvinnor, presenteras och diskuteras. Samtal om utmaningarna gällande etik, säkerhet och att synliggöra strukturer i ett material som bygger på personliga berättelser och närgångna foton.
Se pojektets DIY-fotoutställning."
 
             
 
Seminariet var näst intill fullsatt.
 
 
Efter seminariet fotograferade jag några av bilderna från utställningen, jag har skrivit in den text som stod under varje bild. Samtliga bilder är fotograferade av Linda Forsell. Om du vill se fler bilder och läsa mer om utsällningen gå in på www.causeofdeathwoman.com
 
Mexiko: Protesterna är starka mot de många ouppklarade kvinnomorden i Ciudad Juarez, Mexiko, och där en kropp hittas sätts ett kors upp för att hedra offren - och synliggöra en rättsskandal
 
Demokratiska Republiken Kongo: Nyabisela är på väg med sin dotter Nyota i taxi till sjukhuset. En hel natt har den 14-åriga flickan våldtagits och skändats, och sedan försökte våldtäktsmannens familj betala för "skadan", och tysta ner alltihop.
Nybisela vägrade och tog sin dotter till polisen.
Nu ska flickan undersökas.
Kanske har hon blivit gravid? Eller hiv-smittad?
 
Sydafrika: Jents är lesbisk och bor i kåkstaden Kwa Thema utanför Johannesburg. En kväll attackerade hon av två män. De våldtog henne och slog henne medvetslös med tegelstenar. Jents är en av många homosexuella kvinnor som utsatts för "korrigerade" våldtäkter.
Väldtäktsmännen säger att de lesbiska ska få känna på "hur det är att vara med en riktig karl".
 
Sverige: Jag blev invald i Europaparlamentet tio år efter den första örfilen och åtta efter att jag flytt från min misshandlare, berättar Ewa-Britt Svensson. När han dött bestämde jag mig för att berätta. Jag ville ställa mig på torget och säga till alla andra utsatta kvinnor:
Du fixar det! Se på mig!
 
Brasilien: Rosangela säger att hon överlevt två gånger. Först när hennes man kastade bensin på henne och tände på - sedan på grund av vanvården på sjukhuset. Man bytte inte ens hennes bandage. Men Rosangela hade bestämt sig: hon ville leva.
 
Egypten: Nio av tio flickor i Egypten blir omskurna i områden där traditionen är stark - men det har också visat sig möjligt att förändra människors tänkande. Seden har ingenting med religion att göra, och i byar har siffran efter utbildningskampanjer sjunkit.
I den här byn blir bara en av tio flickor omskurna.
"De sa att vi skulle bli omskurna för att bli blyga, men det stämmer inte, vi blir bara rädda",
säger flickorna.
 
Pakistan: Det var 20 år sedan Gulnaz kusin kastade syran på henne. Han hade velat ha henne och när hon gifte sig med en annan hämnades han. Alla visste att det var han som var skyldig och han sattes i fängelse, men efter sex månader var han ute igen. Hon behandlas fortfarande av stadens plastikkirurg och steg för steg blir hon vackrare.
 
USA: Nicole har levt ett tufft liv med missbruk, psykisk sjukdom och i många våldsamma förhållanden. Nu har hon bestämt sig för att ta itu med sitt liv - inte bara överleva, utan börja växa.
"Mina förövare vinner om jag inte tar vara på mitt liv"
 
Spanien: De flesta kvinnor vill inte vittna mot sin man. Traditionen är stark, fortfarande förväntas en spansk kvinna sätta sina familjemedlemmars bästa före sig själv.
Men lagen mot våld mot kvinnor är sträng, och åtta av tio fall slutar med en fällande dom.
 
 
Starka bilder och livsskildringar som inte lämnar någon oberörd.
~Titti

1 kommentarer

Inkan o Ligan

05 Jul 2012 10:11

Jag ryser när jag ser dom.
Har själv erfarenhet.
MYCKET viktigt ämne.
Kram !

Kommentera

Publiceras ej