~Titti~ Almedalen 2012: Tisdag 3 juli

3kommentarer

Under tisdagen var Leif upptagen i seminarier och möten hela dagen så honom träffade jag först på kvällen. Jag fick därför roa mig själv!
 
Eftersom jag har semester så försöker jag gå på seminarium med ämnen som jag annars inte har möjlighet att gå på. Så dagens första seminarium blev Hudnära - löften eller lögn? Om vilseledande marknadsföring i kosmetikabranschen, som arrangerades av Konsumentföreningen Stockholm
 
 
Visade sig vara ett riktigt roligt och lärorikt seminarium som slog hål på myter såsom "Dyrare krämer är bättre än billiga", där de bland annat hade gjort kliniska studier på antirynk.krämer och jämfört t.e.x. antirynk-kräm som kostade 865 kr/burk och en som kostade 63 kr/per burk
- det var ingen skillnad! Känns skönt att veta tycker jag :)
 
De berättade att nu handlar marknaden mycket om vad som INTE finns i produkten jämfört med vad den innehåller, reklamen nu handlar mer om "fritt från..." osv. Sedan pratade de om naturliga ingredienser som man faktiskt ska vara lite försiktig med. Det finns många råvor som är bra syntetsiska, dvs. när man tar den naturliga råvaran och sedan tar bort de allergiframkallande ämnena, kvar blir den naturliga ingredienen som man kan använda. De sa att man bör akta sig för "hemmagjorda krämer" när man använder ämnen som i sig är bra men används de naturliga så kan de skapa svåra allergiska reaktioner, t.ex. i kombination med vanligt solljus.
 
 
Sedan fick vi se olika exempel på hur olika produkter marknadsförs och hur vilseledande en del kan vara. De berättade även om annonser som anmälts och blivit fällda, oj oj vilken vägning det är på orden på vad de får och inte får säga... :s
 
 
Jag lärde mig en del om vilka ämnen som bör vara med i mjukgörande krämer och vilka ämnen som INTE bör vara med (dessa ämnen gör att man känner sig "beroende" av att smörja in sig, de gör huden mindre tålig för t.ex. tvål och väta). Och så lärde jag mig en del nya miljömärken
 
 
Sedan ställde de olika frågor till oss...
 
 
...som vi skulle svara på om vi tyckte det skulle vara tillåtet eller inte...
 
 
...vi svarade genom handräckning...
 
 
...och sedan jämfördes våra svar med dem som de fått genom diverse undersökningar med svar från "svenska folket"
 
 
Det var klurigare att svara än vad jag trott! Vad tycker du ska vara tillåtet i annonserna?
 
 
 
 
Seminariet avslutades med en sedvanlig paneldiskussion
 
 
Inser nu att det blir ett väldigt långt inlägg, så jag delar upp det i två delar istället
- den andra delen kommer inom kort! :)
 
~Titti

3 kommentarer

Malin

06 Jul 2012 17:11

Inte lösögonfransar ialla fall!

Svar: Jag håller med!~Titti
~Titti & Leif -

Malin

06 Jul 2012 17:11

Inte lösögonfransar ialla fall!

Malin

06 Jul 2012 17:11

Inte lösögonfransar ialla fall!

Kommentera

Publiceras ej