~Titti~ Almedalen 2012: Tisdag 3 juli forts...

0kommentarer

Lite senare än vad jag tänkt kommer nu här min fortsättning från mitt inlägg om Tisdag 3 juli
 
Dagens andra smeinarium hölls på en biograf med rubriken
Reklamfilm som politisk katalysator
och arrangerades av Svenska Filminstitutet
 
 
Ganska snart visade det sig att de hade "lurat till sig besökare", då seminariumet framför allt kom att handla om jämställdhet, eller snarare bristen på jämställdhet, som råder inom filmbranschen.
 
Vi fick reda på att den första reklamfilmen kom år 1911 och varade i 35 minuter. Vi fick se många olika reklamfilmer (som gav många skratt men även förskräckelse!) och framför allt se hur kvinnan framställs - från dess början fram tills nu, dessvärre har det inte blivit så mycket bättre :s
 
Avslutningsvis berättades det om Svenska Filminstitutets planer för en jämställd filmproduktion
 
 
På väg till nästa seminarium stannade jag till en stund och lyssnade på en intervju med statsministern
 
 
Och sedan gick jag på mitt tredje seminarium
Kränkningar på nätet - vad händer efter skolan?
som arrangerades av Rädda Barnen
 
 
         
 
På kvällen höll Jan Björklund (FP) tal
 
 
~Titti

Kommentera

Publiceras ej