-Leif- Korta de långa ledtiderna för infrastrukturinvesteringar!

0kommentarer

Från planering till att få in en väg- eller järnvägsinvestering  i en infrastrukturplan och till färdigställande tar väldigt lång tid. Alldeles för lång anser jag!
Ledtiderna är långa i Sverige, det är inte rimligt om man konstaterar en brist  och att det sedan kan dröja flera decennier innan bristen åtgärdas. På 80-talet stod det klart att E20 genom Skaraborg behövde byggas ut. Sedan dess har frågan diskuterats högt och lågt i alla upptäckliga forum men i praktiken har inte frågan kommit ett dyft längre idag än för 25 år sedan. Det lär dessutom dröja åtskilliga år  troligen flera decennier innan vi kommer se en fullt utbyggd väg genom skaraborg, enda undantaget är möjligtvis förbifart Mariestad där sträckningen är densamma som RV 26.
Det är inte rimligt att bristande trafiksäkerhet och framkomlighetsproblem som resenärer och inte minst åkerinäringen upplever dagligen ska dröja år ut och år in innan det åtgärdas.
Sverige är ett avlångt land med stora avstånd, vi är starkt berorende av personbilen för att transportera oss och så kommer det vara också i framtiden med den skillnaden att motorerna kommer drivas med fossilfria bränslen. Som det varuproducerande och exportberoende land vi är med bland annat en stor och viktig skogsnäring kommer inte godstranporterna vare sig på väg eller järnväg att minska.
Riskerna med Sveriges tröga planerings- och genomförandeprocess för infrastrukturen är att vår konkurrenskraft urholkas och att jobb och investeringar flyttar och hamnar i länder med kortare beslutsprocesser än i vårt land. En av de angelägna frågorna för regering och riksdag måste därför vara att se över och snarast komma fram till hur processerna kan kortas. Alla turer kring E20 genom skaraborg räcker som exempel för att förstå att detta är nödvändigt.
/Leif   
 
E20, Infrastruktur, Gods och persontranporter,

Kommentera

Publiceras ej