-Leif- Vinterbudgetarna spräcks med råge!

0kommentarer

I media har det rapporterats om de mycket höga kostnaderna den kalla vintern medfört för kommuner, stat, trafikverk, företag och privatpersoner. Jag kan bara hålla med om att det är höga kostnader som kommer belasta 2010 och hur 2011 blir står fortfarande bara skrivet om i stjärnorna. Att vi kan få vinter och att det medför kostnader i vårt land för alla berörda verkar ha fallit i glömska för många.

Vad Skövde kommuns slutnota hamnar  på lär vi få veta om någon månad, i budgeten (om jag minns rätt) finns 8 miljoner för snöröjning men kostnaden lär snarare bli runt 40 miljoner! Därutöver tillkommer extra kostnader för ökad energiförbrukning mm.

Skövde kommuns budget omsluter en bit över två miljarder kronor. 2010 års stränga vinter kommer att påverka resultatet för kommunen. Vad kan man då lära av 2010? Budgeten är ett verktyg men inte alltid en sanning. Det vill jag skicka med till mina nya politiska kollegor. 

Under den förra mandatperioden har den politiska majoriteten varit noga med att det alltid ska finnas en buffert i budgeten på runt 20 miljoner, den har ifrågasatts av oppositionen som velat använda den till än det ena än det andra. 2010 års vintererfarenhet visar att det har varit klokt att ha buffertar att ta av, då slipper man ta till hastiga nedragningar i kärnverksamheten (skola, vård och omsorg) för att finansiera oförutsedda utgifter.

Det är detta jag kallar att värna om skattebetalarnas pengar!

Ha en skön söndag
/ Leif 

 

Kommentera

Publiceras ej