~Titti~ Politikänka

1kommentarer

Hmm jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag och Leif sliter inte direkt på varandra...

Ännu en kväll då Leif är borta... Jag kom att tänka på ordet "gräsänka" - är det det jag är?

Jag slog upp betydelsen på Wikipedia och där stod det att läsa:

"Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest.
Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.

Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Det finns även skämtsamma motsvarigheter som exempelvis golfänka/änkling, det vill säga att vara ensam på grund av att ens respektive är iväg och spelar golf
."


Ahh jag fattar - jag är politikänka! Haha :P

~Titti

1 kommentarer

anne-lie

08 Feb 2011 06:56

Men då får ni ta och planera in något där han får vara 100% närvarande så du har något att längta till!

Kommentera

Publiceras ej