-Leif- På omvärldsspaning!

0kommentarer

Ingen kommun eller landsting är den andra lik. Däremot är frågeställningarna likartade för många av kommunerna. Om jag tar fastighetsfrågorna som för mig är högaktuella på tvådagars mötet i Luleå så återkommer frågor om hur får vi en bättre fastighetsdrift för offentliga lokaler, internhyresmodeller, verksamheternas krav på ständiga lokalanpassningar, energieffektivisering och miljövänligt byggande för att nämna något av vad vi som sitter i Sveriges Kommuner och Landstings FoU fond i fastighetsfrågor i dessa dagar diskuterar.

Jag önskar att fler politiker och tjänstemän då och då lämnade sina egna kommuner för att delta i möten med andra kollegor i Sverige men och också utomlands. Alltför ofta upplever jag att den offentliga sektorn har en tendens att vilja uppfinna hjulet om och om igen istället för att ta till sig av andras erfarenheter. Utveckling skapas genom omvärldsspaning, lär av andras misstag och ta till dig de goda erfarenheterna. Jag kommer under mandatperioden uppmuntra politiker och tjänstemän i Skövde att i ökad utsträckning deltaga i och omvärldsspana inom sina respektive områden, det ger valuta tillbaka för skattebetalarna.

Ha en bra fredag
/ Leif  

Kommentera

Publiceras ej