~Titti~ Ballongfarare - del 1

5kommentarer

Här kommer första bilderna från gårdagens ballongfärd (eftersom det är så många bilder kommer jag dela upp det på tre inlägg)!

Jag tänkte ta tillfället i akt och visa hur det faktiskt går till. Det är nämligen som så att det är inte så himla enkelt som att man åker till starten hoppar in i ballongen och flyger till målet hoppar av och åker hem... Nej, nej, nej alla ballongfarare   h j ä l p e r  t i l l  att packa upp och packa ihop. Sen är det väder och vind som styr vart man bör starta och vart man landar - hur fort det går och hur långt man kommer. Det här visade sig verkligen vara en del av charmen, att vi alla deltog :)


Ja som jag berättat tidigare så är det här en bröllopspresent som vi fått. Så himla kul alltså, att åka luftballong är en sådan här typisk grej som jag velat göra länge men aldrig tagit tag i för att se till att det faktiskt blev av. Nu var det andra som fixade det åt oss istället - perfekt! 

(Om du vill se de små bilderna större behöver du bara klicka på dem)


Ballongfararna samlades först inne i stan               Provballongen steg snabbt upp i skyn

Dagen började med att vi samlades inne i stan, där vi blev informerade om hur det hela skulle gå till. Efter att piloten släppt iväg en provballong för att kontrollera vindstyrka och vindriktning åkte vi ut på landet, närmare bestämt till en stor åker där vi alla hjälptes åt att packa av korgen med mera från släpet

Såhär ser korgen ut där vi stod...               Stora säcken med stora ballongen i..

 

Piloten testade gasen, sen fästes ballongen  på korgen och ballongtyget rullades ut och vecklades därefter ut över marken, och oj vad stort det var!

 

Piloten kollar gasbrännarna          Ballongen har rullats ut...          Ballongtyget har vecklats ut..


Nu börjar det bli lite nervigt..

Sen fylldes ballongen upp med luft genom två fläktar...

Leif var däremot inte alls nervös..          Nu börjar ballongen fyllas med luft         

När ballongen fyllts med luft fanns det gott om plats att röra sig på, och då passade man på att kontrollera att allt satt som det skulle och såg ut som det skulle..


Massa luft ger massa utrymme!

Här väms luften upp så att ballongen kan stiga upp

Snart är det en varmluft-s-ballong

Här har själva "locket" satts på - så att luften stannar kvar i ballongen. Sen var det ett moment till, där Leif med flera hjälpte till, jag kommer inte riktigt ihåg var det gick ut på..? Men det var något med att de skulle hålla ned själva ballong till dess att luften var tillräckligt varm, sen skulle de klättra in i korgen, där vi andra redan stod och väntade på uppstigning...

               Leif håller ned ballongen...

Nu är alla förberedelser klara, nu är det dags för uppstigning - detta kommer inom kort
- så håll utkik efter del 2! ;)

Ha en trevlig söndagkväll!
~Titti

5 kommentarer

Malin

10 Oct 2010 18:48

Shit va nice!

Jennie

10 Oct 2010 19:02

Så himla läckert och roligt det verkar, väntar på fortsättningen...



Ja jag har en symaskin som jag fick av mamma när hon köpte sig en ny. Syr inte så mycket men en gardin får jag till. Brukar bli så att jag har min kära mamma till assistans men denna gång fixade jag det helt själv...

Jennie

10 Oct 2010 19:03

Så himla läckert och roligt det verkar, väntar på fortsättningen...



Ja jag har en symaskin som jag fick av mamma när hon köpte sig en ny. Syr inte så mycket men en gardin får jag till. Brukar bli så att jag har min kära mamma till assistans men denna gång fixade jag det helt själv...

a

11 Oct 2010 06:52

Så fint det ser ut! Gillar färgerna och kan tänka mig känslan - men höjden...

Göran

11 Oct 2010 12:34

Jag gjorde det för några år sedan, det kan verkligen rekommenderas en riktig upplevelse!

Kommentera

Publiceras ej