-Leif- Möten, gymnasieval, budget, förhandlingar, mm = 27/10

0kommentarer

Om några minuter ska jag lämna arbetsrummet i stadshuset. Det har varit en riktigt fullspäckad dag och den är inte över ännu. Återstår två stycken telemöten i kväll.

Dagen började med att dottern hade utvecklingssamtal i skolan så dagens arbetsutskott med kommunstyrelsen senarelades en halvtimma så jag hann vara med större delen av samtalet. Måste inflika att jag gick från utvecklingssamtalet som en stolt pappa :)

På KSAU idag så hade vi flera stora viktiga frågor uppe till beslut. Budget för 2011 innehåller bland annat satsningar på ungdomens hus, ombyggnad av kulturhuset, projektering av trygghetsboende och förskola i Värsås ett av kommunens mindre samhällen, alla centerfrågor och nyheter i budgeten.

Vi behandlade också nytt planprogram för byggande av bostäder, utbyggnad av biogasproduktion för att nämna några andra ärenden där vi fattade viktiga framtidsbeslut.
Ordföranden i kommunstyrelsen var på annan förrättning idag så det var jag som vice ordförande som ledde dagens möten.

Efter lunch var det dags för den sedvanliga onsdags presskonferensen, följt av beredningar och ett extra kommunstyrelsesammanträde i eftermiddag.
 
Med nya efternamn så är det dags att förnya våra körkort så det blev ett snabbt besök till fotografen för fotning när Titti var inne i stan mellan mötena, alltid lika underbart att möta frun ;)

Idag har det också blivit klart att Socialdemokraterna i regionen går i opposition. Det har varit många och sega samtal och en hel del fult spel som slutligen öppnade för att även Västra Götalandsregionen kommer bli Alliansstyrd. De senaste dygnen har varit spännande och jag tror att alla möjliga lösningar till att hitta en majoritet har prövats.  Jag har ju tidigare skrivit om det svåra parlamentariska läget i regionen och det kommer alltjämt att vara svårt. Jag utgår nu från att Socialdemokraterna visar sig vara ett ansvarstagande oppositionsparti, på samma sätt som man tidigare i förhandlingarna har utgått från att andra partier ska agera i opposition!

I kväll är det en gymnaisemässa i stadshuset inför vinterns gymnasieval. Min dotter ska nu göra det svåra och viktiga valet, jag konstaterar att valmöjligheterna har blivit oändliga, på gott och ont.

Nu ska jag åka hem till min kära Titti, få en stund tillsammans innan två telemöten ska rivas av på rad med start klockan 21.00. Det första med Centerpartiets eftervalsanalysgrupp det andra mötet klockan 22.00 med den nya regionfullmäktigegruppen och styrelsen för Centerpartiet i Västra Götaland där vi ska diskutera fortsättningen på dagens stora nyhet.

Ha en tervlig kväll/
Leif 

Kommentera

Publiceras ej