- Leif - Vindar som vänder

0kommentarer

Som rubriken säger, vindar kan vända och tankar och känslor likaså. Efter noga övervägande och många funderingar skickade jag I mitten av augusti ut följande pressinformation:

Leif Walterum ställer upp till riksdagen.

- Att ställa upp i riksdagsvalet är ett beslut som mognat fram de senaste månaderna.
  Det är ingen hemlighet att jag har kontaktats av flera i och utanför Centerpartiet som
  bett mig att tänka om och ställa upp som riksdagskandidat, inte minst representanter
  för näringslivet och de gröna näringarna i och utanför Skaraborg har hört av sig.

Efter nära tre mandatperioder som Centerpartistiskt kommunalråd i Skövde meddelade Leif Walterum under hösten 2016 att han kommer lämna kommunalrådsuppdraget under januari 2018. Leif  Walterum har ett långt engagemang i Centerpartiet sedan 1980-talets början. Han var CUF ordförande i Skaraborg 1988-1990 och satt även i förbundsstyrelsen. Han har varit vice ordförande för Skaraborgs centerdistrikt och varit ordförande för Centerpartiet i Västra Götaland. Leif började sin kommunalpolitiska bana i Vara kommun 1984, han flyttade till Skövde 1989 och är sedan dess kommunpolitiskt aktiv i Skövde. Leif är idag ersättare i Sveriges riksdag.

Leif Walterum är ett känt namn i framförallt lantbrukets kretsar. Han var med och bildade LRF Ungdomen i Sverige 1990 och var bland annat dess förbundsordförande 1995-1999. Han har suttit i LRF riksförbundsstyrelse, och varit styrelseledamot i LRF Skaraborg. Han har också haft uppdrag för lantbrukets organisationer inom EU och i kommissionen.1999-2005 koordinerade han också biståndsverksamhet i Ryssland. Sedan 2002 är han styrelseordförande för Småföretagarnas A-kassa, SMÅA. Sveriges största företagarsammanslutning med 115 000 medlemmar. Innan Leif blev kommunalråd i Skövde drev han lantbruk med smågrisproduktion.

- Sverige behöver ett nytt ledarskap, det ledarskapet står Centerpartiet och Annie Lööf
för och det vill jag promota, Politiken har funnits med hela mitt liv, jag känner att jag har
mer att ge och de erfarenheter jag har med mig tror jag behövs mer av i Sveriges riksdag
för att möta framtidens utmaningar för vårt land.

- Det har dock inte varit ett helt lätt beslut att ta. Hemma har vi tvillingar som nu är 3 år
  och jag har tidigare uttalat att kommunalråd som är ett 24-7 uppdrag, årets alla dagar
  var bidragande till att jag slutar som kommunalråd. Jag känner ett starkt stöd från min
  fru och familj att kandidera inte minst för att det behövs representanter från livets alla
  olika skeenden i Sveriges riksdag säger Leif Walterum.

(Fram till 4 september pågår provval till riksdagen för Centerpartiets och syskonorganisationernas medlemmar i Skaraborg. Riksdagslistan kommer att fastställas vid en nomineringsstämma den 10 november.)

 Foto: Roland Svensson (SLA)
 

Efter pressinformationen blev det reportage bl.a. i Skaraborgsbygden, P4 Skaraborg, Skövde Nyheter och Skaraborgs Allehanda . Valrörelsen är igång och den 10 november är det nomineringsstämma.

 Foto: Mary Chitgar / P4 Skaraborg Sveriges Radio
 

Jag ser fram emot politisk energi och gröna vindar för ett starkt Centerparti i valet 2018!

/Leif

Annie Lööf, CUF, CUF ordförande, Centerpartiet, Centerpartiet Västra Götaland, EU, Kommunalråd, LRF, LRF Skaraborg, LRF Ungdomen, Lantbruk, Lantbrukarnas riksförbund, Leif Walterum, P4 Skaraborg, SLA, SMÅA, Skaraborg, Skaraborgs centerdistrikt, Skaraborgsbygden, Skövde, Skövde, Leif Walterum, SmåA, Sveriges riksdag, Walterum, biståndsverksamhet, centerpartistiskt kommunalråd, kommunalråd, ordförande, pressinformation, riksdagen, riksdagskandidat, skaraborgs allehanda, skövde nyheter, sveriges radio,

Kommentera

Publiceras ej