~Titti~ Palma de Mallorca

0kommentarer

Strax efter kl 06 lyfte planet. Tösen (och Leif) sov halva resan, jag och Gossen höll ställningarna 😉
 
Väl framme tog vi taxi till hotellet som låg 6 km från flygplatsen, väldigt praktiskt alltihop. Hotellet var tyvärr en besvikelse. Vår plan var att spendera en hel del tid i (baby-/) barnpoolen, i skuggan. Men barnpoolen var djup och temperaturen var iskall, dessutom låg samtliga sex pooler i solen - utan tillgång till skugga och inte ett enda parasoll på hela hotellet!! Hur tänkte man där? 😳
 
Men istället gick vi varje dag ner på strandpromenaden, en promenad på några hundra meter
 
 
Och strandpromenaden var verkligen ljuvlig! Vi såg till att barnen låg i skugga i vagnen och så gick vi, och barnen var nöjda med att bara sitta i vagnen och titta på allt.
 
 
Sedan gjorde vi små stopp för lite kaffe, lite mat, lite gott, lite paus och bara njöööööt
 
 
 Allt var verkligen toppen, sånär som på en sak: att hitta mjölkfri mat. Vi hade med barnmatsburkar, gröt och bröd till båda barnen men barnet med mjölkallergi äter inte så mycket vanlig mat än utan större delen av energiintaget kommer fortfarande från amningen. Vi hade bokat All inclusive på hotellet för att vi trodde att det skulle vara lättast för mig att hitta mat på en stor buffé. Men det gjorde jag inte. Och det var oerhört svårt att få kökspersonalen att förstå att det handlade om mjölkallergi, som inte har något med att göra med laktosintolerans. Suck! Första dagen bestod min middag av rårivna morötter, majs och vattenmelon...
 
Så vi skippade maten på hotellet och begav oss på jakt efter mat jag kunde äta på byn. Lättare sagt än gjort... Återigen trodde restaurangerna att de kunde servera mig laktosfri mat och det var svårt att förstå och förmedla vad mjölkallergi innebär. Dessvärre fick jag i mig mjölk någon gång på något sätt och stackars barnet fick väldigt ont i magen. Då var jag beredd att ge upp maten helt och bara äta frukt. Så stor del av resan var jag HUNGRIG.
 
 
VI hade trott att det inte skulle finnas så mycket mejeriprodukter i maten och att det mesta stektes i olivolja, men vi vet nu att det mesta görs på en bas av smör. Till slut hittade vi iaf en restaurang som förstod och kunde servera mjölkfritt :)
 
 
~Titti
all inclusive, mallorca, mjölkallergi, mjölkfritt, mjölkproteinallergi, palma de mallorca, resa, resa med barn,

Kommentera

Publiceras ej