~Titti~ Almedalen 2015

0kommentarer

Efter att jag fått de tråkiga nyheterna kom jag av mig i mitt bloggande. Här kommer ett sammanfattande inlägg om årets Almedalsvecka!

 

De tidigare gångerna jag har varit här under politikerveckan (med undantag från förra året då jag var höggravid och inte kunde ta mig någonstans) brukar jag gå på så många seminarium jag kan, orkar och hinner. Det finns så otroligt mycket att välja mellan! Här finns verkligen något för alla, oavsett vad du jobbar med eller vad du har för fritids-/samhällsintressen! Jag hade hoppats att kunna gå på några seminarium, så i appen med alla seminarium/föredrag markerade jag några som jag hoppades skulle funka vad det gällde tidpunkten, plats och lokal, dvs. om jag skulle kunna komma in med tvillingvagn eller inte.

Men det visade sig mycket svårare gjort än sagt! Först och främst blev barnen otroligt osynkade under hela veckan, vilket är att förvänta sig när de ska sova i nya sängar och vara i nya miljöer, så om den ena sov så var den andra vaken och tvärtom. Det hela blev till lite av ett skämt när jag fick frågan. Sover de? Ja hälften i alla fall! För det var precis som om de bestämde sinsemellan att ”Okej, jag tar första passet så kan du sova nu, så byter vi sen, så slipper mamma vara ensam!” Om det var deras plan funkade den till perfektion! För jag hade sällskap från dess jag vaknade till dess jag somnade. Med några få undantag..

De två första dagarna försökte jag gå på seminarium. Bland annat ett som hölls i kyrkruinen:

 

 
 

Den handlade om ryggmärgsskador och ackompanjerades av Cirkus Cikör. Jag lyssnade (åtminstone på ett öra) och barnen tittade och åt mellis i vagnen.

 
 
 
 
 
 

Tidigare var det ”våghalsiga 25-åriga killar” som löpte störst risk att drabbas av ryggmärgsskador, nu är det ”den 40-45-åriga mannen som ska fixa hemma och klättrar på stegar och tak”.

 
 

Äldre är också en stor riskgrupp, genom fallolyckor. Viktigt att få hjälp när man behöver byta gardiner, lampor med mera och att INTE ställa sig på den lilla pallen!

 
 

Vid ett av få tillfällen då båda barnen faktiskt sov samtidigt (om än bara en kvart) var jag förbi Centerpartiets mötesplats

 

och lyssnade till seminariet ”Antibiotika, djur & människors hälsa - allt hänger ihop" med Margareta Åberg (LRF), Fredrick Federley (Europaparlamentet) & Kristina Yngwe (Riksdagsledamot).

 

 

Det var ett så kallat tyst seminarium, vilket innebar att föredragana hade mikrofoner och de som ville lyssna behövde hörlurar. Passade perfekt för oss, för då stördes inte barnen av ljuden.

 
Det enda seminariet jag och barnen gick på tillsammans med Leif var "Sweden Game Arena" som Skövde kommun, Högskolan i Skövde och Gothia Sience Park höll i. Så himla häftigt att Skövde är bland de världsledande inom spelbranschen! 😄
 
 

Sen fick jag inte till fler seminarium, men det fanns ju flera man kunde lyssna på som pratade på trottoarerna eller i de olika tälten, så jag fick ny kunskap iaf! Och sedan kunde man ju lyssna på livesändningarna som SVT, TV4, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Sveriges Radio höll.

 

Varje dag - mitt på dagen - gick jag till Almedalen (som parken där partiledartalen hålls heter), en liten oas i vimlet. Där är det förhållandevis lugnt och oerhört vackert. Jag la ut picknickfilten, gav barnen lunch och sedan kunde de leka med några av leksakerna jag hade med. Vi lekte, de kröp omkring, gosade och hade det mysigt!

 

 
(Foto: Roger Turesson, Dagens Nyheter)

Leif hade åtaganden hela dagarna så vi spenderade inte mycket tid ihop. Men en av dagarna möttes vi av en händelse upp utanför universitet, då Leif var på väg från ett möte till ett annat. Tösen sov men Gossen blev väldigt glad att få se sin pappa!

 

 

Även kvällarna var fulltecknade för Leifs del. Tanken var att jag och barnen skulle följa med på ett par grejer. Så de första kvällarna gick jag och barnen till en park vid Söderport. Där fick barnen kvällsmat och så lekte vi tills de var trötta och så tänkte jag att de skulle sova i vagnen.

 

 
 

Men det funkade inte som vi hoppats på. Det var trångt med vagnen så vi hade svårt att ta oss fram och komma in på de ställen vi ville. Och även om de somnade i vagnen så vaknade de ju när vi kom till lägenheten och då var det vakna till sent innan de somnade om för natten.

Jag höll igång bra de första dagarna och kvällarna men till onsdagen var jag helt slut! Att dra baren upp och ner för backarna inne i Visby – som har ordentlig lutning och dessutom i kullersten! - tog otroligt mycket energi och krävdes mycket styrka! Det är jobbigt att gå där i vanliga fall för alla och jag fick många kommentarer från människor som var imponerade över att jag orkade dra en vagn i dessa backar och en tvillingvagn på köpet! Och ja, att dra runt på ca 40 kg extra tog på krafterna!!

Jag orkade helt enkelt inte mer, lite tråkigt, men jag behövde vila kroppen och knoppen!

På onsdagen åkte vi iväg på en långlunch ute i Katthammarsvik, ett ställe som ligger lite avsides. Där var det lugnt och skönt och tyst. Först gav vi barnen mat och sedan kunde de leka på flten medan vi åt rökta och kokta nyfångade räkor. Såå gott!

 

 

Sen åkte vi tillbaka och Leif återvände medan jag och barnen höll oss utanför murarna. Det var promenader i härlig miljö och med härliga barn! 😍😍

 
 
 
 

På torsdagen åkte vi hem då Leif hade andra åtaganden på fredagen. Resan gick bra och även om Gotaland är en fantastisk ö så gäller fortfarande Borta bra men hemma bäst!

~Titti

2015, Almedalen, Almedalsveckan, Antibiotika, Antibiotikaresistens, Gotland, Leif Walterum, seminarium, tvillingar,

Kommentera

Publiceras ej