~Titti~ Ett Foto I Timmen: Måndag 8 september 2014

10kommentarer

Här kommer min första EFIT-dag (Ett Foto I Timmen) som mamma - nu får ni följa med mig ett dygn som tvillingmorsa (mina ögonstenar är nu sju veckor gamla)! 😊

(Klicka på de små bilderna om du vill se dem större)

 

Måndag 8 september börjar innan jag har gått och lagt mig. Jag har precis steriliserat klart nappar, flaskor och pumpgrejer...

 

Klockan 00:30 vaknar Gossen och är hungrig. Eftersom han inte äter jättebra varje matning (men det blir bättre och bättre för var dag som går nu!) så får han en flaska av min bröstmjölk till natten så att han blir riktigt mätt och står sig några timmar

 

Klockan 01:10 går jag och lägger mig

Klockan 02:15 vaknar Tösen, jag byter blöja och ammar henne

Därefter pumpar jag (jag donerar bröstmjölk till sjukhuset) och fryser in.

 

Klockan är 03:15 när jag går och lägger mig igen.

Klockan 04:15 vaknar Tösen igen, jag ammar henne i sängen denna gång och kan därmed småslumra lite...

 

Tills klockan blir 05:30 och Gossen vaknar. På väg till skötbordet för blöjbyte släpper jag ut hunden.

 

Maken stiger upp och jag får en God morgonpuss innan jag sätter mig för att amma Gossen.

Därefter pumpar jag och maken byter blöja på båda barnen och fixar med tvätt.

06:30 äter jag frukost nr 1: en tallrik gröt

 

07:30 Säger jag hejdå till maken som åker till jobbet och jag går och lägger mig igen

Får sova till 08:15 då Tösen är hungrig igen

 

09:30 är det Gossens tur att få mat

Klockan 10:00 har jag två mätta och nöjda bebisar som ligger kvar i sängen och jag förbereder pumpning

 

... Men jag hinner inte börja innan de har tröttnat på att liggs still! Så klockan 10:30 gör jag "morgon" på barnen.

Tösen:

          

 

Gossen:

          

Rena och fina somnar de efter en stund i spjälsängen och jag får pumpa i lugn och ro.

 

Klockan 11:20 får jag äntligen äta frukost nr 2 och vid det laget är jag huuungrig! Maken är gullig och laddar kaffebryggaren varje morgon så att det går lite fortare för mig 😊

 

Klockan 12:15 erfar jag återigen (varken första eller sista gången) vad som händer om man byter blöja för tidigt... Dvs. det som skulle vara i blöjan hamnar istället på skötbordet, golvet och mamman! Jag fyller på tvättkorgen...

Klockan 13:30 är vi klara efter att jag har dubbelammat barnen. Dubbelammingen lyckades jag få till för första gången förra veckan. Jag försöker köra dubbel så ofta det går, men det kräver att båda barnen är ordentligt vakna (och ordentligt hungriga) för att det ska funka. Målet är att de ska dubbelammas varje gång och att deras mat- och sovtider synkas, men det kommer ta ett tag innan vi når dit. Men det skulle bli en otrolig tidsvinst om vi fick till det 😊

Efter amningen la jag i en maskin tvätt och tog en kort promenad med två mätta och trötta (sovande) bebisar i vagnen.

 
          

Hemma igen sken solen så jag passade på att hänga tvätten ute, la i en ny tvätt och började fixa med maten.

 

Maken hade varit snäll och tagit upp potatis och morötter ur landet och så värmde jag biff och sås som mamma lagat till mig (hon har gulligt nog bunkrat upp med matlådor till mig i frysen), så särskilt mycket matlagning var det inte 😊

 

Klockan 15:10 var lunchen klar (faktiskt lite tidigare än vanligt), men jag svär på att barnen, i synnerhet Tösen, har en inbyggd radar som registrerar när mamma ska äta för DÅ vaknar de och vill ha mat bums!! Så jag intog lunchen med ett barn i famnen, en i babysittern som jag vaggade med foten, ätandes med en hand - och allt komponerades med rungande skrik! Men tro mig lunchen var snabbt avklarad! 😊

Efter blöjbyte slog vi oss ned i soffan för dubbelamming och 16:30 var jag klar så att jag kunde börja pumpa.

Under tiden som bebisarna sov steriliserade jag flaskor, nappar & pumpgrejer så att jag var klar till strax efter 18

 

Efter det blev det lite gungning i babysittern för Gossen...

 
...och "lek" i babygymmet för Tösen
 
(Observera att hon saknar strumpa på ena foten, så är det hela tiden dessa strumpor är jämt på villovägar!?)

...innan de åter blev trötta och somnade för en stund

          

Ca klockan 20:00 pumpade jag återigen och eftersom barnen fortfarande sov passade jag på att äta lite kvällsfika.

 

Sedan kom fine maken hem 💚

 

Strax innan 21 gick jag ut och tände i pannan för att vi skulle få varmvatten

 

Leif myste med barnen 😍

 

De sista timmarna på dygnet bestod av dubbelamning, telefonsamtal med kär vän (under tiden mattade maken barnen och steriliserade nya burkar till bröstmjölken), sista pumpningen detta dygnet och sist men inte minst:

En flarra bröstmjölk till finaste Gossen!

 

Summering av dagen: ja det går i ett men jag Älskar att vara tvillingmamma - det är min största lycka att få vara mamma till dessa ljuvliga barn 💞

 ~Titti

EFIT, Ett Foto I Timmen, Titti Walterum, tvillingar,

10 kommentarer

Ann

08 Sep 2014 19:51

Du är ju helt fantastisk!!
Att du bara orkar?
Kram Ann

Svar: Tack vad snäll Du är! Det är kärt "jobb" :)
~Titti & Leif -

Ruta Ett

08 Sep 2014 20:57

Ojoj, det är verkligen ett heltidsjobb med tvillingar! Men de är ju sååå söta och jag hoppas att de snart blir synkade, så du också får lite tid att andas,

Svar: Ja visst är de? :) Tack för Din kommentar!
~Titti & Leif -

Sh

09 Sep 2014 17:21

Det blir inte lättare heller :)

Svar: Hehe jodå låt mig tro det!! ;) Sömnen blir väl bättre iaf??
~Titti & Leif -

Ulle

09 Sep 2014 18:13

Va fina de är och vilket lycka för er! När jag läser om din dag blir jag matt, minns hur det var när man hade ett litet barn och det var mycket. Jag tänker på min gammelmormor som under första väldskrigstiden fick sju barn på mindre än fem år: tvillingar, tvillingar, en "singel" och tvillingar igen... hur i hela världen klarade hon det!?

Njut av era små underverk:-)

Svar: Jösses! Det måste vara ngt av rekord att få så många tvillingpar?! Ja det är nog så att vi klarar det mesta! :)
~Titti & Leif -

Malin Wäring Essén

09 Sep 2014 18:54

Beundransvärt verkligen. Känner igen massor men.............då hade jag bara en i taget och var (är) ändå helt slut.
Det blir ännu bättre när tiderna för mat och sömn är synkade :-) Och det kommer de bli så klart! Dom är i alla fall jättesöta!!!

Svar: Ja visst är de ljuvliga?! Ja synkning av mat- & sovklocka skulle spara många timmar per dygn! Kanske att vi kan få till det till jul? Hoppas på det :) Kram
~Titti & Leif -

tanniz

09 Sep 2014 19:42

Men oj vilken dag. Jobb som tvillingmamma förstår jag. Men får du ut dubbel lycka som jag känner är det värt det :) helt matt av att läsa om din pumpning. Hur mycket mjölk har du? Dina två plus donera. Verkligen imponerad :)
Kram

Svar: Ju mer man pumpar desto mer mjölk producerar man. Jag pumpar ca 3;5 timmar per dag så det blir en hel del :)
~Titti & Leif -

inger hannu

09 Sep 2014 19:54

Full respekt till dig! Du är fantastisk!

Svar: Tack söta Du! Kram
~Titti & Leif -

Harriet Eliasson

09 Sep 2014 21:44

De är bara så söta ! Förstår att det går i ett och att det inte blir mycket sömn.

Svar: Ja visst är de söta! Referensramen har ändrat dig lite - allt över fyra timmars sömn per dygn är LYX!! ;)
~Titti & Leif -

Sofia Eliasson

09 Sep 2014 22:32

Känner igen det där! Superstort matfocus i början. O varje gång man vaknar för att gå upp o mata, kan man bara tänka på när man ska få tillfälle för en tupplur nästa gång.. Det blir bättre... Fram tills de blir 1 iaf😜

Svar: Hehe ja men det är ändå otroligt hur lite sömn man faktiskt klarar sig på? Tacksam för hormonerna! ;)
~Titti & Leif -

Jenny Cronqvist

12 Sep 2014 10:29

Så härligt att se dig, Leif och dina små. Kram till er alla!

Svar: Tack finaste Du! <3 Ja jag är verkligen lycklig och tacksam för de små <3 Kram Titti
~Titti & Leif -

Kommentera

Publiceras ej